Logbog / 1-10-2009 - 1-1-2010 Mallorca til og med Malta

1-10-2009 - 1-1-2010 Mallorca til og med Malta

12-12-2009

Vi vil gerne ønske alle vore læsere en rigtig Glædelig jul og Godt nytår. Det er lidt vildt, men også dejligt, at der er så mange, som har fulgt vores tur indtil nu, samtidig giver det os lyst til at blive ved, når vi kan se, at der er nogen, som gider læse det.

Vi er ved at indstille os på at flyve hjem til kulden på tirsdag, det bliver hårdt, må nok have ski undertøjet fundet frem. Men vi glæder os selvfølgelig også til at se familie og venner.

I morgen skal vi have den sidste bbq. med de andre sejlere, nogen bliver her julen over, andre er allerede taget hjem, men det skal nok blive hyggeligt, som det plejer.

Onsdag var vi på Black Pearl som sædvanligt, bare med den forskel at værtsparret havde annonceret, at der var fri vin denne aften, så der blev festet igennem til kl. 3, men så tog det også hele torsdagen at komme over det J.

Der vil ikke komme mere her på siden, før vi kommer tilbage til båden først i januar.

Data indtil nu:

Vi sejlet 3500 nm.

Brugt 922 l. Diesel på 470 timer

6 -12 – 2009

Msida: Efter et par dage med kraftig vind og regnbyger, vågnede vi i dag op til høj sol og stille vejr, så vi igen kunne nyde morgenmaden i cockpittet uden telt.

Torsdag tog vi bussen ud til Mellieha ferie center for at bytte nogle bøger, vi havde ikke mere læsestof tilbage, men vi fik lov at bytte og fik en rygsæk andre bøger med hjem. Det er stadig svært at forstå at man kan køre godt 17 km. med bus for knap 4 kr. hver vej.

Fredag aften var vi i Manoel – teatret sammen med et hollandsk par, det var Maltas symfoni orkester som spillede, det var en fin oplevelse. Teatret er over 300 år gammelt og ret flot, vi havde lejet en box på 2. Sal og følte os helt kongelige, dog undlod vi at vinke til pøbelen, pris for en box 40 euro altså 10 pr. næse.

1-12-2009

Msida: Så starter vinteren, der er kun 16 grader her til morgen og overskyet, så morgenmaden må nydes i teltet. Kalenderlyset er tændt og der er julehygge på siden.

Søndag havde vi fældes barbecue igen, der var 40 sejlere mødt op, også nogle fra en anden marina, det var meget hyggeligt, og der blev snakket en masse, vi har også fået oprettet en mail liste.

I går havde vi bestemt os til at gå over til ”De tre byer” Sengela, Vittoriosa og Copicua, som ligger ovre på den anden side af Grand Harbour, så kunne vi altid tage bussen tilbage, da vi kom hjem til båden havde vi gået 20 km. og kørt 9 km. i bus, så det blev noget af en tur.

Da vi nåede over til Isla, var der store flag, som ligner Dannebrog på mange af bygningerne, så vi blev enige om at de må have fundet ud af at vi kom på besøg, MEN det skyldes at et flag som ligner og er forgængeren til Dannebrog, var/er Johanniterridernes banner, de blev senere en del af Malteser ridderne.

Vi nåede dog kun til den midterste af dem, som også kaldes Birgu, der var meget flot med smalle gader, hvor mange havde blomster uden for, og husene var velholdte. Så det var turen værd. Vi skal også over at se den sidste af byerne en dag.

I aften vil vi ind til Valletta for at se juleudsmykningen.

27-11-2009

Msida: Vi er lige kommet tilbage efter en dejlig tur til Blue Lagune, som ligger ved Comino, som er den lille ø mellem Malta og Gozo. Da vi ankom i går til frokost, kunne vi se, hvorfor den hedder det, vandet inde i lagunen havde en flot lyseblå farve, og var så klart, at man kunne se bunden på 6 m. dybde, som var det bunden i et badekar.

Efter frokost og en tid til at slå mave, var det tid at komme i vandet og få set, hvordan det stod til med bund og skrue, samtidig kunne jeg få løsnet loggen, som var groet til med rurer. Bundmalingen er ved at være væk, så der er, her efter et par uger i havn, allerede ved at komme begroning på. Hempels super glide cruise har været fin mens vi sejlede, bunden har været helt ren hele tiden, var der kommet lidt på, når vi lå stille i længere tid, blev det slidt af så snart, vi kom ud og sejle. Men nu, hvor vi ligger stille det meste af tiden, virker det ikke rigtigt mere, måske også fordi der ikke er så meget gift i det, og samtidig er vandet noget varmere hernede. Vi må nok hellere få båden på land til foråret, så den kan få et lag af det lokale bundmaling.

Vi havde også i dag en meget flot sejltur hjem, med halvvind hele vejen, vinden var skiftende, men vi kunne glide af sted med mellem 3 og 6 knob og bare nyde stilheden og det gode vejr, undervejs krydsede vi ind i Mellieha bugten for at se lidt på den og Dansk Folke Feries center. Der er blevet bygget en masse nyt, siden vi sidst var der for 24 år siden.

25-11-2009

Msida: Vi går og hygger os og har stadig godt vejr hernede. Søndag var vi til barbecue, der var ca. 20 personer mødt op, og det blev en rigtig hyggelig eftermiddag, hvor man fik talt med nogle nye mennesker. Om aftenen var vi sammen med et tysk par i biografen inde i Valletta. Det var i en af de gamle borgbygninger, som er blevet restaureret indvendig, og lavet til kulturhus med biograf, koncertsal og masser af møderum og værksteder. Det var gjort meget smagfuldt og flot. Mandag fandt vi cyklerne frem og tog en tur på 17 km. ud af kysten, vi blev lidt ømme bagi, det var noget siden nogen af os havde siddet så længe på en cykel. I går tog vi en prøvetur ud til lufthavnen med busserne, for at se hvor lang tid det tager, 1½ time derud og 1 time tilbage, så det svinger lidt, men prisen er fin, 1 euro hver vej for os begge. I dag har vi fået teltet gjort færdig, der manglede nogle fastgørelses beslag, hvor jeg skulle have redningsflåden af for at kunne komme til at bore, og så måtte jeg skifte alle skruerne i de beslag, jeg havde monteret, det viste sig ikke at være rustfrie skruer, som vi havde købt og brugt. Det var træls, heldigvis var de kun lige begyndt at ruste, så det kunne poleres af. Godt nyt det ser ud til at vi kan få fyldt vore ”tyske ” 5,5 kg. Gasflasker her, det er bare dejligt, så har vi 11 kg. Gas at starte ud med næste år plus vores blå camping gas.

Klokken er 20 så vi skal til og op på Black Pearl og have vores onsdags øl sammen med de andre sejlere. Man kan blive helt stresset.

20-11-2009

Msida: Vi har lige bestilt billetter hjem til Jul, vi vil flyve her fra Malta den 15/ 12  og tilbage igen den 7/1, vi ville gerne have været hernede igen til nytår, men det ville være ca. 1000 kr. dyrere pr. person. Eva har fundet billetter via Gatvick til Aalborg for kr. 2934 retur for os begge. Ellers er vi ved at komme ned i fastligger tempo, vi går nogle lange ture, og får set på området, i aftes gik vi ind til Valletta for at se, hvor langt de var kommet med jule udsmykningen, det skal nok blive flot når det hele bliver tændt. Onsdag aften var vi på Black Pearl, som er et gammelt Svensk bygget fragtskib som ligger på land ved indsejlingen til marinaen, og lavet om til restaurant. Her mødes sejlerne, som vil overvintre på båden, det er en fast begivenhed hver onsdag, det var rigtig hyggelig, og der er meget at snakke om, da vi jo alle sejler rundt hernede i området. Søndag er der arrangeret fælles barbecue/ gril, hvor man kan komme og deltage, hvis man har lyst. Vejret hernede er stadig til shorts og T-shirt om dagen, om aftenen må man have en trøje på.

Ellers skal vi til at have lavet lidt alm. vedligeholdelse på båden og nogle nye faste vinterfortøjninger, hu ha det bliver hårdt. J

14-11-2009

Msida Malta: Så har vi nået vores mål for i år, vi havde en meget rolig tur herover, med en kombination af sejl og motor hele vejen, men det er tros alt at foretrække frem for høje bølger. Det er lidt specielt at skulle anløbe en by og havn i mørke, som man ikke kender, og det blev lidt ekstra spændende, da vi kom tæt på land, der var en masse små fiskerbåde/ joller uden lys, de tændte en håndlampe, hvis vi kom for tæt på. Men det var rigtig flot at sejle ind langs med Vallettas gamle bydel med lys på borg-murene. Vi havde kaldt Port control 10 nm. før som vi skulle, og fik lov at sejle direkte ind til marinaen. Da vi kom derind, var der stopfyldt, ved vente broen og alle andre steder, men vi var heldige at finde en plads på en af broerne, godt nok en anden båds plads, men vi tog chancen at de var på weekend og lagde til. Vi gik så på kontoret i dag, og fik at vide at havnen var fuld, men hvis vi var villige til at flytte lidt rundt, skulle han nok finde en plads til os for vinteren, malteserne begynder at tage deres både op nu, så der skulle nok blive plads, lidt skørt vandet er stadig 20 grader og vejret er til shorts og T-shirt, men det er vinter for dem.

Til oplysning for andre, så skal man ikke indklarere mere, når man anløber Malta, hvis man er fra et land som er medlem af schengen aftalen, og sidste havn var et Ef land, dog er det klogt at at gå til havne politiet og aflevere en gasteliste med pasnr. på alle om bord, hvis man planlægger at flyve hjem på et tidspunkt, ellers kan paspolitiet ikke se, hvordan man er kommet ind i landet.

13-11-2009

Pos. 36.56.09 N  14.05.79 Ø på vej til Malta. Vi overnattede i Licatta, som blev en skuffelse vi kunne ikke komme ind til byen dørene var låst til marinaen, som var lukket, der var hverken strøm eller vand sat til, men til gengæld var det gratis. Vi sejlede dertil i går fra San Leone, hvor vi vågnede op til høj himmel og sol, det var skønt efter 3 dage med regn og blæst. Vi tankede vand og diesel og sejlede så til Licatta, mest for motor men med sol hele vejen, der var lidt dønninger fra blæse vejret, så vi rullede noget.

Her til morgen havde vi bestemt at sejle til Ragusa som ligger 35 nm. syd øst for, pilot bogen siger godt nok at havnen ikke er færdig, men den er nogle år gammel, og havnefogeden i San Leone sagde at den var Bella, så vi bestemte os for at prøve den, da der så kun vil være 60 nm. til Malta.

Men da der siden vi kom af sted har vist sig at være nok så havblik, som det kan blive hernede og der er lidt vind til hjælp, bestemte vi os for kl. 10 at ændre kurs 40 graden mere mod syd, direkte på Valletta, 69 nm. skulle kunne være fremme ved 22 tiden.

10-11-2009

San Leone: Vi har været heldige at kunne fange et betalings netværk fra et af hotellerne her, så nu er vi på nettet det næste døgn, pris 10,8 euro. Som vi kan læse ud af vejrmeldingerne bliver der omslag i vejret torsdag, hvor vi så regner med at gå til Licata ca 20 nm. derfra er der 90 nm. til Malta ca. 16 timer.

Lige nu regner det med torden og lyn, det startede i går aftes, og kom lige hen over os, så strømmen forsvandt, vi havde taget alle stik ud af instrumenterne, så forhåbentlig, er der ikke nogen af dem, som har taget skade.

Men så er det jo fint at kunne sidde og surfe i tørvejr.

Syd Sicilien har været en positiv oplevelse, og vi kan kun opfordre andre til at gå den vej i stedet for nord om. Havnene vi har været i har været ok, der har været hjælp til fortøjning, for har været meget flinke og rare, og har gerne ville hjælpe. Der er ikke mange som taler andet end Italiensk, men med fingersprog og lidt få gloser kommer man langt. Byerne har små smalle gader med altaner ud mod, hvor der tøj, og man skal huske at de holder siesta, ca. fra kl. 1 til 5 der er alt lukket på nær restauranterne, så går man en tur på det tidspunkt ser alt lukket og dødt ud, da de lukker alle vinduer og døre til med skodder, men gå en tur derefter, så er folk på gade og torve, der leges og snakkes, det virker som om, at de altid har tid til at stoppe op og snakke med hinanden. Fødevarer er lidt dyrere ind i Spanien, men brødet her er det bedste, vi har fået på turen ind til nu, og vinen er heller ikke så ringeJ.

Tak Poul for vejrmeldinger på sms, hvor det ikke har været muligt at komme på nettet, det har været en stor hjælp, vi får måske brug for op dateringer inden vi går over til Malta, vi sender en sms. Ps. Jeg har lagt nogle nye vejr link på hjemmesiden kender du dem.

9-11-2009

San Leone: vi blev et par dage mere i Sciacca, heldigvis holdt fiskerne også week end der, så der var noget mere ro i havnen.

I dag er vi så sejlet videre til San Leone som er en ferieby med en ret ny lystbåds marina, håber vi kan finde net her. Turen hertil 27 nm. gik fint, vejret var meget svingende, vi startede ud med vind til sejlene, derefter kom vi til at sejle på kanten af en front med regn og torden, vi fik ingen vand, men vinden drejede lige i mod og friskede, så motoren måtte i gang, vi havde ikke lyst til at krydse, da vi så var nødt til at sejle mod uvejret. Den sidste times tid var vi forbi, og vinden kom igen, så vi kunne sejle med sejl, endda så godt at vi snakkede om at fortsætte til Licata ca.20 nm. men der ville være mørkt når vi kom frem, så vi gik ind her i San Leone. Det var godt nok for uvejret bliver ved med at køre rundt i området. Pris her 31 Euro pr dag og der er hverken bad eller toiletter.

7-11-2009

Sciacca: Vi havde en meget flot sejldag i går hertil, med næsten blankt vand og sol. Byen er ret flot bygget op af bjergsiden, med masser af små gader og smalle stræder, desværre var der regnvejr, i går så vi fik ikke set helt så meget som ellers ville. Der er supermarked lige ved havnen, så det er let at proviantere. Selve havnen er stor og meget urolig, fiskerbåde sejler ud og ind hele tiden og det foregår med stor fart, så bådene ved broerne vipper vildt hver gang, det er også grunden til vi nok sejler videre i dag, selv om vi sagtens kunne få mere tid til at gå i området her. Lige for tiden plukkes der mandariner, som smager fantastisk, og koster kun 1 euro pr. kg. Prisen her i havnen er 25 euro pr. dag, der er strøm, vand og toiletter, men ingen brusebad.

4-11-2009

Mazara: Vinden lagde sig i løbet af natten, og der har været fint vejr i dag, så som set ser ud nu, sejler vi lidt videre syd øst på i morgen, til Sciacca.

Pris her 25 euro pr dag.

3-11-2009  kl. 20.00

Mazara: Så er blæsten kommet, det startede i aftes med at blæse op, og øgede bare i styrke til stiv kuling, og det har det gjort siden, så det er lidt vildt selv her inde i havnen. Der er heller ikke nogle af de store trawlere, som sejler ud, derimod er der kommet nogen ind selv i eftermiddag, hvor det har blæst i et døgn, og bølgerne derude er op til 6 m.

Vi gik en tur op i byen, som viste sig at være noget større end vi regnede med, der er også banegård, så hvis vejret fortsætter som nu, har vi da muligheder og planer om, at komme ud og se nogle andre byer.

2-11-2009

Mazara: Efter nogle dage sejlede vi i dag til Mazara nok er den mest sikre havn her på Siciliens sydkyst, det var kun 15nm. men der er storm på vej, så vi valgte det sikre. Vi havde ikke de store forventninger til byen, da det også er Italiens største trawler havn, med den industri det medfører. Men den er ligeså hyggelig som Marsala, så vi kan sagtens holde til at være blæst inde her nogle dage. Håber det er muligt at finde en net her, hvilket var umulig i Marsala.

31-10-2009

Marsala Sicilien: Efter 215 nm. er vi i Marsala, vi havde planlagt at stoppe på Isla Maritimo, som ligger ca 18 nm. før Sicilien, men de havde taget ankerbøjerne ind, og man må ikke smide ankeret derude, da det er nationalpark, så vi fortsatte ind til Marsala.

Vi havde en meget flot tur hertil. Vi startede ud kl 5 morgen fra Carloforte med havblik, da vi kom fri af Sardinien kom der nogle dønninger fra vest og der kom også lidt vind derfra, så det var ren læns, desværre ikke nok til kun at sejle med sejl, vi havde motoren til hjælp, sådan fortsatte det til hen på aftenen, hvor vinden vendte og gik i nord, så vi fik halvvind, stadig kun mellem 1 og 4 m/s så motoren fik lov at hjælpe. Det var en meget flot nat, helt stjerneklart, og månen lyste så man skulle tro det var en gadelampe, og vi så det ene stjerneskud efter det andet. Resten af turen i går, efter det blev lyst, fortsatte på samme måde, næsten ingen vind, men vi snakkede om, at vi nok efterhånden er blevet lidt ”komfortsejlere” hellere en sejlads som denne, end en masse vind til sejlene med store bølger til følge, når man skal så langt. Vi fik som på turen til Sardinien også denne gang en blaffer om bord, en lille fugl som trængte til et hvil.

I dag skal vi ud og se på Marsala, som jo er hjemby for Marsala dessert vinen, vi kan se fabrikken her fra havnen, måske er vi heldige, at der er prøvesmagning derovreJ.

Pris i marina 15 euro pr dag.

28-10-2009

Carloforte: Vi har nu været her nogle dage, og har fået slappet af, dog har båden fået en tur med vand og sæbe i dag. Carloforte er rigtig hyggelig og her er kun Italienske turister fra fastlandet, så der tales kun Italiensk, men det går med lidt fingersprog til hjælp.

Der er stor forskel på mentaliteten her og Spanien, også da vi kom til havnen. I Spanien skulle der udfyldes dokumenter med pasnr, og de skulle se papirer, hver gang man kom et nyt sted, her kom havnefogeden ud og hjalp med fortøjninger, og da vi spurgte om kontoret, svarede han, at det var ham, han startede med at forlange 20 euro pr. nat, men da jeg spurgte om der var special price, hvis vi blev der nogle dage faldt prisen til 15 euro, da jeg så bad om en kvittering, sagde han no no special vinter price no receive, og det er med strøm og vand.

Vi planlægger at sejle videre til Sicilien i morgen tidlig, vejrudsigten er god, så vi tør ikke gøre andet end at udnytte det gode vejr, når det er her, det kan hurtig vende på denne tid af året, og det er også en tur på knap 200 nm. jeg snakkede med nogle Tjekker som var kommet den modsatte vej, og de havde været ude i noget hårdt vejr.

26-10-2009

Carloforte Isla di san Pietro ved sydspidsen af Sardinien: Så kom vi til Italien.

Vi startede i går morges fra Mahon kl 7 og var her kl. 13.00 efter 198 nm.

Så snart vi var uden for Calaen/fjorden på Menorca blæste det mellem 7 og 11, selv om det var vindstille og helt blank vand inde ved Mahon, det siger lidt om, hvor fantastisk en naturhavn det er. Heldigvis kom vinden fra nord, så vi havde halvvind og dermed også bølgerne ind fra siden, så det gik derudaf de første 4 timer var vi ikke under 7,5 kn. så det gik rigtig godt. Desværre var der også stadig nogle store dønninger fra stormvejret, som kom rullende fra andre retninger end bølgerne, så vi rullede en del, selv med tryk på sejlene. Vinden flovede lidt og stabiliserede sig på en 5-6 stykker, men dønningerne var der stadig, så det blev kold spagetti med kødsovs til middag, der var ikke nogen af os der havde lyst til at stå og holde gryden på blusset. Hen under aften flovede vinden endnu mere ned til 2-3 så vi satte jern genuaen til hjælp, vi havde ikke lyst til at blive derude for længe, sådan som vejret har skiftet de sidste 14 dage, hvor det meget af tiden har blæst mellem 10 0g 20 s/m. Heldigvis lagde søerne sig også efterhånden, så vi fik varm spagetti med kødsovs til aftens mad, det smager nu noget bedre. Jeg tog første vagt hen til kl. 1, hvor Eva kom op, og vi delte lige 4 pølser med brød inden jeg gik til køjs. Jeg vågnede lige, så jeg fik solopgangen over Sardinien med, det var rigtig flot, Eva gik glip af det, hun var gået til køjs igen. Kl. 12 var vi ved vores waypoint efter 193 nm. Det var en lidt hård tur, men også fantastisk, der var flot vejr, selv om det blæste, og det var fedt at sejle ordentlig med sejl igen, natten var stjerneklar, og der var til tider morild i vandet, som lyste omkring skroget. Her til morgen fandt vi en lille blæksprutte, som var skyllet op på dækket i en af søerne.

Vi bliver nok her en 3 dage, det ser ud til at være en spændende lille by, med smalle gader med altaner og vasketøj.

23-10-2009

Mahon: Det var ønske tænkning det med gratis bøjer, i går fik vi besøg af havnefogeden, måske fordi der var kommet 2 andre både, så der var noget at sejle ud efter, men han viste udmærket at vi havde lagt her i 2 dage, men det er til at betale 12 euro pr dag, så vi bliver her, da det er nemt ind til byen. Byen er svær at finde rundt i, men rigtig hyggelig med en meget fin gammel bydel. I går startede det med at regne og blæse ved middags tid, som lovet og vinden tiltog til kuling og fortsatte det meste af natten, så det blev en urolig nat, vi havde taget chancen med at lade udestuen blive oppe, og den bestod med glans, det var dejligt at komme op til et tørt cockpit.

Som vejrmeldinger ser ud nu bliver det først søndag vi sejler videre, da der stadig vil være meget frisk vind med 4 m bølger ude midt i mellem Menorca og Sardinien, hvis vi sejler lørdag.

Vi har haft vildt travlt i dag, motoren ar fået ny olie og filter, der er blevet monteret et nyt starter relæ, Eva har fået vasket noget tøj, og vi har tanket og hentet diesel og benzin og gået vores tur, så nu er det tid til Sun downer.

21-10-2009

Mahon Menorca. Så er vi kommet til Menorca, vi sejlede herover mandag, hvor vinden havde lagt sig, der var dog stadig nogle rimelige dønninger fra nord. Vi besluttede os undervejs til at sejle helt til Mahon, selv om vi først ville ankomme lige før det blev mørkt. Vi besluttede derfor at gå ind mellem Halvøen La Mola og Isla Del Lazareto, hvor kortet viste at man kunne ankre, det er nemmere end at skulle til at finde en ankerbøje i mørke. Ankerpladsen er næsten omringet af mure fra en gammel fæstning, ikke særlig kønt men god læ, vi snakkede om at det nok var det roligste sted, vi havde lagt på hele ture inklusiv i havnene. I går sejlede vi så ind til byen og lagde os på en ankerbøje, og det ser ud til at være gratis på denne tid af året, der har ikke været nogen for at kræve penge ind. Men det ser også ud til at sæsonen ikke vare så længe her ovre som på Mallorca, der er næsten ingen gæste både her, og flere af broerne er lukkede. Mange af restauranterne er også lukket ned. Som det ser ud nu bliver vi her indtil lørdag, hvor vejret skulle være gunstig til de 190 nm. til Sardinien.

16-10-2009

Cala Ratjada: Som skrevet i nyhederne, fik jeg i går påhængs motoren lavet, der var vand i både olie og brændstofs systemet, så det blev renset ud og noget nyt fyldt på, og efter mange forsøg, startede den endelig, den fik lov at gå lidt til den begyndte at gå rent igen, og blev så stoppet. Olien er blevet lidt mælkefarvet igen, så den skal skiftes endnu engang, det var bare fedt, at den kom til at virke igen, den havde vel ikke gået mere end 20 timer.

Vi er stadig blæst inde her, som det ser ud nu skulle der være en chance på mandag til at sejle over til Menorca. Men når det skal være er det et fint sted at være, vi har fået en god plads inde i havnen, der er masser og se på i og omkring havnen, og jeg får endelig lavet nogle af de praktiske ting på båden. I morgen skal jeg have kikket på biminien, den tog lidt skade i stormen, den ene af bøjlerne buede simpelthen med vinden, så loftet er blevet lidt slapt, det er lidt vildt de kræfter som naturen har, jeg husker, hvor meget jeg svedte, da jeg bukkede de rør til. Og da vi også har net her, har jeg også fået opdateret den sejlede rute på hjemmesiden. Ja man bliver helt stresset af alt det arbejdeJ, og der er jo blevet mere siden gasterne tog hjem, nu slipper jeg ikke for opvasken mere, den var Søren jo ellers flink til at tage.

14-10-2009

Cala Ratjada: Der kom blæst den nat, middelvind på 15 til 18 og stød over 20 s/m, så vi fik ikke sovet ret meget. Ankeret beviste endnu engang sit værd, selvom der var perioder, hvor 35 m 10 mm. ankerkæde stod i en ret linje fra anker til båd. Det værste var at vores gummibåd med motor på et tidspunkt lettede, og ramte med bunden op, så hele motoren var under vand, jeg vækkede Eva så vi kunne få den vendt, og jeg kortede fortøjningen op så den var tættere på båden, men lidt senere gjorde den det samme, så vi måtte i gang igen, denne gang bandt jeg den helt stramt op ad båden, og den blev da også på ret køl resten af natten. Nu er det så spændende om jeg kan få liv i den igen, der var ikke vand inden i den, og nu siden vi er kommet i havn skal jeg til at kikke på den.

Vi blev på ankerpladsen en ekstra nat da det stadig blæste friskt fra den retning vi skulle, og der var gale advarsel over Menorca  som kun ligger god 20 nm. herfra. Selv i dag hvor vinden var faldet til 6 var der 2 m. bølger imod da vi sejlede her op, men det var kun 5 nm. så det var hurtigt overstået. Vi var heldige at få lov til at komme ind i selve havnen, selv om vi er for lang, gæstepladserne ligger uden på molen, og der var meget uroligt.

Pris her i havnen er 25 euro.

12-10-2009

Cala de Canyamel: Vi valgte at blive i Porto Petra de sidste 3 dage hvor Vibber og søren var på besøg, vi lejede en bil, og fik set noget af øen fra land af, og samtidig havde vi en bil, så de kunne komme i lufthavnen søndag. Vi har hygget os meget sammen med dem, det har været rigtig hyggeligt at have besøg hjemmefra. Vi udnyttede bilen efter at have været i lufthavnen, til at få provianteret nogle af de tunge ting, nu vi kunne køre helt hen til båden. Søndag eftermiddag smed vi fortøjningerne og sejlede videre NØ på. Og fandt en hyggelig lille bugt , hvor vi stoppede for natten, og i formiddags sejlede vi videre ca 20 nm. hertil, hvor vi har smidt ankeret lidt uden for badestranden, og hvor vi gerne skulle ligge i læ mod det blæsevejr, som skulle komme i nat, heldigvis er det ren sandbund, så ankeret har godt fat. Vi har meget svagt net her, håber det er nok til at få opdateret.

8-10-2009

Porto Petra: Vi sejlede fra Palma Tirsdag efter en bytur om mandagen, hvor vi var inde og se Katedralen. Tirsdag formiddag var vi oppe i markeds hallen, hvor vi købte nogle delikatesser og noget lokal vin. Efter provianteringen sejlede vi mod sydøst og overnattede i Cala Pi, som ligger lidt efter Capo Blanco. Det var en rigtig hyggelig lille bugt, og vi var kun 2 både der, og der er ikke plads til mange flere, men et godt sted me