Logbog / 1/7 - 1/8 - 2009 Danmark til England

Juli 2009

29-7-2009

Dover: Efter 38 ,4 nm.(gps) på 6 timer ankom vi til Dover Havn efter først at have kaldt port kontrol om vi måtte sejle ind, det er en regel her. Turen startede som lovet i vejrmeldingerne med sol og ingen bølger, og ikke så meget vind, men vi kunne sejle med sejl, senere blæste det noget op til 10 s/m og der kom bølger, som virkede større fordi strømmen var med og bølger imod. Det blev rigtig spændende da vi skulle krydse trafik zonerne, hvor de store skibe kommer som perler på en snor, denne zone skal krydses vinkelret på, og man kan få bøder, hvis det ikke overholdes. Det er drønsvært at bedømme hastigheden på de store og et par gange måtte jeg gå op i vinden og næsten ligge stille til de havde passeret. Derefter satte vi kursen mod Dover, og sejlede forbi The White Cliffs, det er et ret flot syn med først fyrtårnet og derefter borgen på toppen. Lysthavnen er opdelt i 3 havne, hvor de 2 bliver lukket for tidevandet, den vi kom ind i kan kun besejles fra 1time før til 1 time efter højvande, så man er ret begrænset i afrejse tidspunkt. Da vi havde fortøjet og skulle have vores binde øl, og solen virkelig brændte, mente Eva inspireret af det engelske sprog og en halv øl, at vi skulle have ”over head protektoren” slået op, nyt ord for Bimini/ solsejl, så det kommer den nok til at hedde for eftertiden. Havne pris 20,40 £ pr.døgn. Rimelig pris

26-7-2009

Dunkerque: Vi ankom hertil kl. 12.30 og har sejlet lige knap 100 nm. Vi startede fra Scheveningen i går sidst på eftermiddagen med kurs mod Zee Brügge, vi besluttede at vente til sidst på dagen, fordi vejrmeldingerne viste, at vinden ville falde i løbet af dagen, det gjorde den også, så vi besluttede at tage af sted, og så sejle natten over, set i bakspejlet, skulle vi nok have ventet, der var meget sø derude, og vi kunne ikke bruge sejlet til at stabilisere båden, vi besluttede dog at fortsætte, da det virkede som om, det blev bedre og vinden blev ved at falde, men skaden var sket, Eva kunne ikke få maven i ro igen, og måtte af med eftermiddags kaffen, og senere måtte hun ned om læ at ligge, og vågnede her til morgen, lige som vi var kommet ind i Zee Brügge havn, som er en rigtig industrihavn, det var lige blevet lyst med en flot solopgang, jeg var noget træt da det viste sig at vinden friskede i løbet af natten til 10 s/m lige i mod, og med medstrøm var det som at sejle i en kogene  gryde med 2 m. bølger, og meddelte at nu var hun da klar til at sejle videre, så vi sejle ud igen og videre til Dunkerque. Eva var nu så frisk at hun kunne tage vagten og jeg kunne få et par timer på øjet efter at have fået noget morgen mad. Da jeg vågnede havde vinden drejet lidt så vi kunne sætte alle sejl og stoppe motoren, og vi drønede af sted med over 8 kn. strømmen havde nemlig også vendt og det passede med medstrøm helt hertil, hvor vi regner med at blive indtil, det er gunstigt at smutte over Kanalen.

24-7-2009

Scheveningen morgen: Vi sejlede hertil fra Ijmuiden i går formiddags en lille tur på 25 nm. hvor vi ramte tidevandet perfekt, havde medstrøm hele vejen, vejret var overskyet og vinden næsten i mod de første par timer, og der var en masse gammel sø da det havde blæst kraftigt i løbet af natten, senere drejede vinden lidt og vi kunne sætte sejl og stoppe motoren, og kunne derefter sejle for sejl helt hen til havneindløbet, her kom så testen af kølevands problemet, ville pumpen kunne suge vand, når vi sejlede 7,2 kn. for sejl, det kunne den :o). Eva brillerede ellers med at lave omelet med masser af løg og couscous i høj søgang, hvor panden ville hoppe af komfuret, hun er blevet ret hardcore, det smagte herligt. Scheveningen er en hyggelig lille by, som både er ferieby, men også stadig en stor fiskerihavn. Holder fridag i dag, da det blæser ret meget, og ind imellem kommer der nogle kraftige regnbyger, så vi holder ¨søndag¨ med lang morgenmad og bitter. Vi håber regnen vil  stoppe, så vi kan cykle ind til Den Haag, som kun ligger 3 km. herfra. Havnepris her 27,40 Euro. Det er dyrt at komme syd på.

22-7-2009

Ijmuiden: vi sejledefra Amsterdam til Ijmuiden i dag, det var en kort tur på 16 nm. Hvor vi sejlede på Nordzee kanal som er en gravet kanal fra Amsterdam til nordsøen, som kan tage meget store skibe med stor dybdegang, og man sluses ud ved Ijmuiden. Vi ligger i lystbådehavnen, som er placeret  uden for slusen, en meget stor og flot havn med masser af ledige pladser. Prisen var også flot 26 Euro pr. nat så vi sejler i morgen med tidevandet, hvis vejret er til det.

21-7-2009

Vi er stadig i Amsterdam, tror og håber jeg har fået løst kølevands problemet i dag, derefter var vi en dejlig tur inde i centrum igen, fik et tip af en ældre sejler ved siden af os i havnen, han fortalte, at der var en boghandel her i Amsterdam, som kun handler med søkort og maritime bøger, og de har også alt i søkort og pilot bøger til hele verden, butikken hedder L.J. Harri adresse Prins Hendrikkade 94-95 man finder den ved at gå til venstre når man kommer ud af hovedbanegården, den har til huse på 1. Salen i et lille tårn, hvor der er en cafe i underetagen, som vi passende kunne få en øl på efter indkøbet. Vi gik derefter en tur gennem den gamle del af byen med cina town og der var der gang i den, alle fortovs restauranter var fyldt og folk hyggede sig rigtig i solen.

I morgen sejler vi ud til Ijmuiden, som ligger ude ved kysten, og derefter ned af kysten til Belgien og Frankrig inden vi stikker over til Dover.

20-7-2009

Så er vi på nettet igen og logbogen er opdateret.

Vi sejlede i går fra Lemmer til Amsterdam, ud over Ijseelmeer, som er meget lavvandet, lidt ligesom Livø bredding at sejle på, med små krappe bølger, det blæste kraftigt op under turen, og vi havde 13 s/m imod da vi skulle indtil Amsterdam, så der blev banket nogle pæle, vi kom vel gennem slusen og sejlede til Sixhafen havn, lige over for hovedbanegården, så det er så tæt på centrum, som det kan blive. Havnen var helt fyldt da vi ankom, så vi kom til at ligge i indsejlingen uden på en masse andre, vi kunne ikke engang komme i land. Men her til morgen var vi heldige at få en plads og vi slap for at betale for sidste nat. Pris her 17 Euro med strøm.

I dag har vi været på bytur, det er let, der går en færge lige ved siden af havnen over til banegården.

18-7-2009

Overliggerdag i Lemmer, da der er kraftig vind og regnvejr, beslutter vi os til at tage en overligger, så vi har fået ryddet lidt op i nogle skabe og sat nogle kroge op i køkkenskabet, vinden skulle aftage i morgen, så vi regner med at sejle over ijsselmeer og til Amsterdam der.

17-7-2009

Leeuwarden til Lemmer.

Vi sejlede fra Leeuwarden ved middagstid, hvor det blev tørvejr og vi havde fået handlet.

Det tog sin tid at komme fra den by, kanalen man kan sejle på er som en ringvej omkring byen så det tog 8 broers tid at komme fra byen og videre, et stykke efter byen blev vi ledt ind på et nyt stykke kanal som ikke end gang er på vores nyindkøbte kort, og så blev det spændende, for der var ikke ret dybt, kølen slæbte sig ret tit gennem mudder på bunden, og jeg måtte give fuld gas for at komme igennem, så det noget nervepirrende, derefter kom vi ud på en af de store kanaler, hvor der var 4 m. dybt og man kunne slappe af igen. Men jeg sejler ikke herned med en båd med vores dybdegang (1,95 m.)igen det er for træls, man kan ikke komme ind til de fleste af de frie fortøjnings pladser der er, ja selv de fleste af marinaerne på vejen kunne vi ikke gå ind i, så der for besværligt, det er alle tiders sejlvand for en motorbåd som ikke stikker mere end en ½ m. og er lav nok til at gå under de fleste broer uden at de behøver at åbne.

Vi ligger i den første marina i Lemmer som har en min. dybde på 2,1m. pris 20,4 Euro incl. strøm, vand og bad.

16-7-2009

Afgang fra Borkum kl. 7.15, som var en god time efter højvande, men så skulle det passe med, at vi fik medstrøm hele vejen, også ind mod Lauwersoog, og det passede, så vi er ved at lære det. Her skulle vi igennem en sluse ind på Lauwersmeer, og derefter igennem endnu en da vi startede på kanal sejladsen. Holland er nu kønt fra vand siden, man sejler jo lige forbi deres baghaver, som er meget velholdte med blomster i alle farver, folk virker meget afslappede og alle vinker når vi sejler forbi, og de ser det danske flag. Vi har betalt bropenge i en træsko nogle gange, Eva er blevet helt ferm til at fange den i farten og putte penge i. Vi stoppede i Leeuwarden, hvor vi ligger fortøjet lige midt i byens park, det er lidt specielt, pris 7,40 Euro

15-7-2009

Borkum  vi tog en overligger dag her, og cyklede rundt på øen, som er et gammelt tysk militær marine anlæg, men nu fererie kur sted. Det er lidt specielt at ligge i en tidevands havn, ved højvande er de vældig pæn med stenbelægning ned til vandet, derimod er lavvande som et fængsel, hvor man ser ind på 3 m. høje rustne jernspuns vægge.

Havnen er meget urolig når vandet stiger og det blæser fra vest. Pris 19 Euro per nat

Meget hjælpsomt havnefoged par, som begge taler lidt dansk.

14-7-2009

Afgang kl.6.30 ved højvande og solskin, vesterhavet viste sig fra sin gode side næsten ingen bølger, flot sejldag men desværre mest for motor da der næsten ingen vind var. Vi havde planlagt at sejle til Langesoog, men ændrede det undervejs og besluttede at sejle helt til øen Borkum, her mødte vi så kraftig modstrøm da vi skulle ind fra Vesterhavet, det blev en tur på 84 sm.

13-7-2009

Til Brunsbütel om morgenen, hvor vi skulle vente på højvande så vi kunne få medstrøm ud til Cuxhaven. Jeg gjorde 2 fejl, brugte tiden for højvande fra Cuxhaven som er en halv time tidligere end Brunsbüttel, og kom lidt for tidligt af sted, det resulterede i op til 3 knops modstrøm den første time, men da det først vendte, da gik det stærkt over 9 kn. Over grunden for sejl.

Cuxhaven marina er en fin overnatnings havn der er nem at komme ind i på alle tider af døgnet, pris 13 Euro  for 11 m.

12-7-2009

Afsejling til Holtenav, hvor vi skulle sluses ind i Kieler kanalen, hyggelig lille havn, råd til andre gå direkte hertil, hvis i skal gennem kanalen, man må ligge der i 3 dage og den er hyggeligere ind mange af de andre havne.

Kieler kanalen: De første 30 km. Var der lidt liv omkring den at se på, ellers er det lige så kedeligt, som at køre på tysk motorvej. God gratis soveplads ved Dückerswisch 20,5 km. fra Brunsbüttel.

11- 7-2009

Shopping tur til Kiel. Og en overligger dag.

10-7-2009

Bagenkop, vi sejlede kl. 14.30 da havde vinden lagt sig, og ifølge DMI ville der være et hul i vejret med mindre vind på 4 timer derefter ville det blæse op igen, så det passede lige til Kiel. Men DMI havde ikke helt styr på det, godt halvvejs blæste det op igen med 13-14 s/m. Ved indsejlingen til Kielerbugt var det meget trafik af store skibe, og vinden spidsede op så vi havde svært ved at holde kursen, vi startede motoren, ingen kølevand igen, jeg troede jeg havde fundet problemet, det har jeg nu( tror jeg) når vi starter motoren mens vi går en rimelig hastighed for sejl danner bådens fart undertryk ved vandindtaget, man kan åbne bundventilen uden, at der kommer ret meget vand ind, det gør der når vi ligger stille, og pumpen kan så ikke danne undertryk nok til at starte vandstrømmen til køling, der er ingen problemer når det er i gang. Nå vi kom frem med sejl  til Laboe og fandt en plads i den gamle havn.

9-7-2009

Bagenkop havn. Vi havde planlagt at sejle til Kiel i dag, men vinden friskede til kuling vi målte 19 s/m derude sand vind, så der var sus i den, vi sejlede for sejl hele vejen, startede kl . 6.30 ned mod vestbroen i en flot morgen med halv vind, fra broen af drejede vinden mere i syd, men vi kunne holde 40 grader til vinden og så gik vi mellem 8 og 9 knob også da vinden friskede og vi måtte rulle ind på storen, til sidst måtte den helt ind da der konstant  blæste omkring  de 14 s/m, men det gik fint med fuld genua, så fik vi da prøvet det. Ved sydspidsen af Langeland frisker vinden endnu mere og bølgerne vokse ret meget, så vi besluttede at gå ind til Bagenkop, så vi startede motoren for at slippe for at krydse derover, men ingen kølevand fra udstødningen, jeg forsøgte at finde fejlen men det er ikke let i sådan et vejr, og det kostede da også en ofring til fiskene senere. Så vi måtte krydse ind til havneindsejlingen, åbne for det varme vand for at bruge varmvands beholderen som kølen til motoren, og så starte motoren og finde en plads i kuling, så vi var lidt trætte, nok mest mig det tærer på kræfterne med sådan en ofring. Vinden skulle falde i morgen over middag og gå i vest så vi håber det holder, men jeg skal også lige have fundet fejlen ved kølevandet til motoren.

8-7-2009 aften

Kerteminde havn. Fin sejltur med vind fra 6 – 12 m/s en enkelt regnbyge ellers flot, sejl hele vejen.

8-7-2009

Mårup Samsø, vi kom i går til Mårup, vi sejlede et stræk fra SHS i går morges med et hurtigt nødstop i Grenå og videre hertil, 82 nm. I alt.

Turen startede ellers lidt træls, først kunne jernbanebroen ikke åbne fordi der var problemer med et tog, så vi fik en time mellem broerne, da vi endelig kom i gennem ville motoren ikke trække ordentlig, så vi bestemte at gå ind i Sundby Hvorup for at tjekke skruen, så jeg måtte en tur i vandet. Der sat en kæmpe tot søgræs i og omkring propellen, så der var en grund til at den ikke ville trække, klokken var blevet så meget at vi bestemte os til at blive der natten over.

Næste morgen lige da vi var kommet ud af renden fra shs tabte motoren omdrejninger igen, men der var godt sejlvejr så jeg satte sejl, og håbede at vi kunne sejle græsset af. Lige før Grenå fik vi vinden imod så vi startede motor, ingen trækkraft så vi humpede ind i Grenå havn en tur i baljen rensede skruen og af sted igen, ville til Tunø men der var stopfyldt, så vi gik over til Mårup hvor der var masser af plads. Turen fra Grenå og herned var mest for motor, med skiftende vejr fra solskin til torden byger med hagl.

3-7-2009

Så er dagen kommet, hvor vi skulle af sted, vi er flyttet ned i båden, men kommer ikke af sted i dag, der er stadig nogle småting samt pakning af båd tilbage, men roen er ved at indfinde sig, så vi tager den tid det tager.

Tak til alle som kom forbi i går for at ønske os god tur, og tak for alle de fine gaver, desværre var der nogen, som var her før vi nåede ned til båden, vi var i Århus for at sige farvel til vores svoger Kaj Bjarne, som blev bisat i går, så dagen blev lidt stresset men sluttede godt, med gode venner på besøg.