Logbog / 1-1-2010 - Emyr start

1-1-2010 - Emyr start

1-5-2010 38°22´12N – 26°08´72Ø

Khios: Så er det vores sidste dag i Grækenland for denne gang, i morgen sejler vi over til Cesme og starter på Emyren. I går sejlede vi 1nm. fra havnen ud til marinaen, hvor den engelske båd, som også skal deltage ligger, der var lige en times tid om eftermiddagen, hvor vinden lagde sig lidt, så det var muligt at flytte uden alt for meget besvær, og Sara og Andy stod og klar til at hjælpe, da vi kom der ud. Vi flyttede, både fordi der ville være gang i den inde i byen, men også fordi de havde inviteret på aftensmad, og så var det jo noget lettere at komme hjem bagefter. Vi havde endelig fundet en rødvin på karton, som var til at drikke, og havde planlagt at lave det store indkøb i dag, men 1. Maj er helligdag her, ikke engang bageren har åben, så vi fik ikke bunket noget vin, det bliver nogle hårde 2 mdr. vi har foran os, for efter sigende er tyrkisk vin ikke noget særlig. Vi dimler om måske at lave en lille afstikker ind til Samos, når vi passerer den. Det bliver spændende at møde de andre både’s besætninger og i det hele taget sejle sammen med så mange, det er jo noget helt nyt for os. Kender pt. ikke noget til mulighederne med at komme på nettet fremover, men vi vil selvfølgelig opdaterer så tit vi kan.

28-4-2010 38°22´12N – 26°08´72Ø

Khios: Det blæser på 3. dag her i Khios, så det har været et par urolige nætter indtil nu, godt nok ligger vi i havn, men havnebassinet er så stort at der dannes bølger herinde, så vi hopper noget op og ned. Jeg fik nye pakninger til vandpumpen i går, og fik en sat i, så nu er den tæt igen, jeg gik over og snakkede med nogle sejlere, da de kom ind søndag, og de forklarede mig, hvor jeg kunne købe en, det var en Bosh forhandler, de havde ikke lige størrelsen, men kunne have den dagen efter fra Athen, den kostede den vilde sum af 1 €. Mandag fik vi besøg af en dame, som havde set båden, hun havde en hilsen med fra Sweet Surender, de skal også med i Emyren fra Cesme, og var også sejlet hertil tidligere på grund af vejrmeldingerne, de ligger ude i en anden havn ca.2 km. fra byen.

25-4-2010 38°22´12N – 26°08´72Ø

Khios: I går startede vi tidligt fra Gavrion, vi havde 70 nm. foran os over til syd spidsen af Chios, hvor vi planlagde at kaste anker i en af bugterne. Vi nåede frem en halv time før sun-downer tid, til en meget flot og stille bugt, hvor vandet var så flot og indbydende, at det endte med, at jeg tog en svømmetur, det var nu ikke særlig koldt 19°. Turen over var med helt fladt vand og ingen vind, så motoren måtte for igen, desværre er den blevet utæt ved simringen på vandpumpen, og den jeg har med ekstra, viser sig ikke at passe til pumpen. Men Chios er en stor by så mon ikke, jeg kan finde en her. Vi har sejlet 24 nm.i dag op til Khios, også for motor, først ingen vind og derefter lige i næsen, og de sidste 5 nm. var lidt trælse, hvor vi skulle gennem det smalle stykke i strædet mellem Khios og Tyrkiet, ikke nok med at det bliver smalt, dybden bliver samtidig meget lavere, så strømmen kan være kraftig. Men nu ligger vi godt og sikkert, når det blæsevejr som er lovet de næste 5 dage kommer.

23-4-2010 37°53´23N – 24°43´97Ø

Gavrion på Andros: Vi har sejlet 24 nm.i dag over til Andros, de første 10 var for motor da der slet ingen vind var, derefter kom der gradvis lidt vind og vi kunne bruge sejlene resten turen, det var en fin tur, men varmedisen er allerede ved at virke, så man kan ikke se så langt mere. Vi ligger for anker i bugten ved Gavrion, og lige nu kommer der en flok geder inde på stranden. Her begynder husene også at se ud som man forbinder med de Græske øer, nemlig hvidkalkede med blå vinduer og døre. Vi regner med at sejle videre til Chios i morgen, venter vi en dag vil vi få modvind det meste af turen, med de meldinger vi har pt. Vi erfarede også i dag hvad vi havde glemt, at en to bladet fastpropel kan give resonans ved forskellige omdrejninger, hvilket der overhovedet ikke var på Kiwi proppen, men man finder jo så de omdrejninger, hvor der er mindst.

22-4-2010 37°39´58N – 24°18´72Ø

Kea:Vi kom i vandet ved 11 tiden i går, og bestemte os for at sejle over til fastlandet til en bugt, som var godt beskyttet mod vinden, ved byen Fokaia, og det viste sig at passe heldigvis, for vi havde 13 m/s da vi sejlede ind i den, men så snart vi kom rundt en pynt, var der helt blik, og det var ingen problemer i at få ankeret sat. Turen over var super sejlvejr, fra 6 til 13 m/s svindende fra agten for tværs til halv vind, så med nymalet bund drønede vi af sted med en max fart på 9,8 kn. gennem vandet, det meste af tiden lå vi mellem 8 og 9, så det tog ikke lang tid at sejle de 24 nm., der var over. Her til morgen sejlede vi videre her til Kea, som er den 2. ø øst på fra fastlandet. Det har også været med sejl, dog i mere adstadig tempo, der er flot vejr, og max blæst 5 m/s fra S. Der er meget hyggeligt her og, hvis det ikke var fordi vejrmeldingerne siger kuling fra mandag og 3 dage frem her i området, var vi blevet en dag mere, men vi har bestemt os til at prøve at nå over til Chios inden det starter, og så hygge os der indtil vi sejler over til Cesme. Vi fik også prøvet den anden skrue af i dag, da vi skulle bakke til kaj, det fungere perfekt, det er dejligt ikke at skulle have i baghovedet, om den nu vil bakke eller ej, når man kommer ind i en marina.

21-4-2010 37°46´25N – 23°27´67Ø

Aegina: Asprakis Boatyard. Vi kom på land mandag ved værftet, som ligger på nordsiden af Aegina, det blev bestemt om morgenen fordi vejr meldingen, lovede megen vind hen på eftermiddagen og de næste par dage fra NW, det vil sige skråt ind på slæbestedet, som så er meget svært at benytte. Når man ankommer, har man 2 bøjer at styre efter, og herfra bakker man ind i det lille hak, som er i kystlinjen, samme bredde som i As, men med store sten lige på kanten, så man skal ikke ramme bare lidt ved siden af. Jeg skulle ringe, når vi var tæt på, og der stod også 3 mand og ventede på at hjælpe os, og travers-kranen var klar, så vi havde også den at styre efter. De var meget kompetente, viste hvad de havde med at gøre, og det tog ikke lang tid, før vi var løftet op af vandet, og en gik i gang med at højtryksrense bunden, samtidig med at de andre skrabte rurer af, og snart var båden blevet støttet af og kranen kørt væk. Vi nåede at få båden vasket ned, skiftet skruen og poleret den ene side, som var i skyggesiden om mandagen, og i går blev resten poleret og bunden malet, det er godt nok noget skønnere at arbejde i 23° end når man går hjemme om foråret i 10. Det blæser stadig meget her til morgen, men vi håber det lægger sig så meget, at vi kan komme i vandet. Vi har mere tid til at komme over til Cesme i Tyrkiet, hvor vi skal starte i Emyren, da Eva’s fly også blev aflyst i går, så hun ikke kunne komme hjem til hendes far’s fødselsdag, men Far/Svend du skal have et stort tillykke med de 94, og så må vi holde en fest, når vi kommer hjem til august.

18-4-2010 37°30,112N – 23°27,214Ø

Aigina: Sus og Klaus tog af sted i går på en maraton tur hjem med tog ti l Piraeus, færge til Venedig, og forhåbentlig tog hjem til Danmark, og Eva er ved at aflyse sin tur hjem i næste uge, alt sammen på grund af den aske sky fra vulkanen på Island. Jeg har aftalt med et lokalt værft, at få båden på land, så vi kan få den renset og malet, samtidig har jeg bestemt mig til at skifte tilbage til den faste skrue. Det var ikke nok at rense den i vandet, den bakker stadig ikke godt nok.

16-4-2010 37°30,112N – 23°27,214Ø

Aegina:Så er vi tilbage i Aigina, hvorfra Sus og Klaus vil tage hjem igen, når flyene begynder at flyve igen, efter vulkanudbruddet på Island, som Klaus siger ”Der er kun døje med de Islændinge”. Fra Russian Bay som er en rigtig god ankerbugt, sejlede vi det korte stykke ind til Poros by, hvor vi fik gået en god tur rundt i byen og fik handlet, jeg fik en pris på at få båden på land ved værftet, og om aftenen spiste vi på restaurant, vi var de eneste kunder der, men maden var god, sæsonen er bare ikke startet endnu. Efter Poros sejlede vi videre til Hydra, hvor vi den første nat lå for anker i en lille bugt lige før Hydra, som hedder Mandrakhi, rigtig hyggeligt sted, men man skal tæt på land, da der er meget dybt, og man skal se sig for, hvor man kaster ankeret, da der ligger en masse skrammel på bunden, til gengæld kunne vi se bunden på 17 m. dybde, vandet er meget klart. Dagen efter sejlede vi de 2 nm. ind til Hydra by, egentlig for at få vand på, men byen så så hyggelig ud, at vi bestemte os for at blive der en dag. Der er ingen biler på øen, ud over et par skralde biler, alle materialer og varer bliver stadig transporteret på æsel/ muldyr rygge. Byen omkring havnen er et rigtigt turiststed, med en masse dagturister som kommer sejlende til, så der er barer, cafeer, turist butikker og juvelerer hele vejen rundt havnebassinet, som er fyldt med små fiskerbåde og vandtaxier. Vi fik vand på 2 € pr. 100 l. og det er det værste vand vi har fået siden vi tog hjemmefra, det er ikke til at drikke, så der skal man ikke bunke vand. Onsdag sejlede vi videre til porto Khelion, som er en bugt på Pellephones, den er kendt som en meget sikker ankerbugt, hvor nogen endda forlader båden for anker. Efter at have sejlet en rundtur i den, sejlede vi til bage til en lille bugt, som ligger i indsejlingen til den, og ankrede op der, og der var bare helt stille, vi var den eneste båd der, så det var meget bedre end sammen med alle de andre både i den store bugt. I går sejlede vi så hele vejen tilbage til Aigina ( 42 nm. ) og det var for sejl  og rigtig flot vejr.

10-4-2010 37°18,079N – 23°26,095Ø

Russian Bay: Hen på formiddagen sejlede vi videre egentlig mod Hydra, men vinden blev lidt kraftigere end forudsagt, så vi valgte at gå inden om Poros for at få mere slæk på skøderne, og også komme lidt i læ for bølgerne, frokosten, som var klar, blev udskudt til vi kom ind i læ af Poros, og vi ligger nu for anker i Russian bay, her er helt fladt vand, men det suser noget i riggen ind i mellem, vi bliver nok her for natten, eller måske sejler vi ind til Poros by.

10-4-2010 37°38,318N – 23°09,584Ø

Palea Epidavos: Ja vi er tilbage i Epidavros, hvor vi i går fejrede Eva’s 50 års fødselsdag. Sus og Klaus kom med båden til Aigina fra Piraeus onsdag eftermiddag, og vi sejlede videre til Epidavrus næste dag efter at have provianteret godt i supermarkedet. Vi valgte at smide ankeret den første nat i stedet for at gå til kaj,det er meget hyggeligere og mere stille, og vi grillede nogle store nakke koteletter, de var bare gode. Næste morgen (Eva’s fødselsdag) lavede vi lækker morgenmad med bacon og æg, friskpresset juice, yoghurt med frugt, og brød og ost, senere efter frokost fik jeg endelig fat i ham der har dykkercenteret, og fik lejet en trykflaske, så jeg kunne få renset skruen ordentlig, og derefter gik vi til kaj, så vi ikke risikerede våd ende ( Dingirøv) når vi skulle ind og spise i det fine tøj. Vi fik en masse godt mad og vendte tilbage til båden og fik kaffe og cognac.

6-4-2010 37°30,112N – 23°27,214Ø

Aigina: Efter en træls nat for anker, hvor det blæste op ved 23 tiden, samtidig med, at vinden vendte 180 grader, så vi ingen læ havde overhovedet, og bølgerne voksede mere og mere blev det er træls nat uden ret meget søvn. Vi havde ikke lyst til at gå ind i marinaen i mørke, da vi ikke havde været der før og der på kortene var vist lave områder, hvor vi ville gå på grund. En overgang vuderede jeg om vi skulle trække ankeret op og gå med vinden mod Poros igen indtil vi kunne komme i læ, men det ville alligevel blive et par hårde timer, så vi valgte at blive, Rocna beviste endnu sit værd. Jeg var mest nervøs for motoren på gummibåden, som var kommet i vandet, og hoppede og dansede i fortøjningen, havde ikke glemt da den vendte rundt i en storm på Mallorca og blev fyldt med saltvand. Så på et tidspunkt vækkede jeg Eva, så hun var oppe mens jeg fik sat nogle flere fortøjninger på den, men heldigvis gik natten uden uheld, kun mangel på søvn. Da det blev lyst valgte vi at sejle ind i marinaen eller havnen, det blev havnen, da der var mest plads der at manøvrere på, og efter at have forsøgt nogle gange at bakke mod vinden opgav vi og kastede ankeret i det enen hjørne, hvor der ikke var trafik, så var der endelig ro i båden og vi kunne få noget morgenmad, senere lagde vinden sig, så vi kunne bakke ind til kajen, så det bliver nemt i morgen når Sus og Klaus kommer.

5-4-2010 37°30,112N – 23°27,214Ø

Aigina, vejrmeldingen viste at vi skulle sejle i dag,og det det en fin tur for sejl hele vejen, mellem 3 og 5,5 knop, men vejret var godt, og det var en fornøjelse ikke at skulle høre på Yanmar. Vi var lige rundt i morges for at se om nogle af butikkerne havde åben, på trods af påsken, og vi fandt en slagter, som mest solgte til restauranter, vi købte nogle forskellige fars retter, som vi har fået her til aften, de var rigtig gode. Det er lige blevet mørkt kl.20.15 og vi sidder i cockpittet og nyder aftenen, det eneste minus er at en af strand barerne spiller meget højt tekno musik eller nærmere ”organiseret larm”.

Poros: Vi sejlede hertil i går, efter at have oplevet hvordan grækerne fejrer påske i Epidavros. Samtidig med at fyrværkeriet startede, som var meget flot, begyndte folk at gå fra kirken med lys i hånden, og rigtig mange kom forbi bådene på havnen, og de blev ved med at have ild i dem selv når de satte sig ind i bilerne, det er noget med at de skal bære lyset hjem og velsigne deres hus, det var meget stemningsfuldt. Turen hertil var for motor der var ingen vind overhovedet, men så også helt spejlblankt vand, vi så nogle delfiner på turen, men de gad ikke lege med os. Der var mange mennesker her på Poros i går, alle cafeer var fyldte, og der er lidt flere både end vi har set andre steder. Vi sejler videre til Egina i dag eller i morgen, hvor vi skal samle Sus og Klaus op, det glæder vi os til, det skal nok blive godt at cruise mellem øerne her sammen med dem.

2-4-2010 37°38,318N – 23°09,584Ø

Palea Epidavros: Vi er stadig her, dog er vi i dag flyttet ind til kajen, vi havde arrangeret sammen med Sweet Surrender, at vi kunne få leveret diesel der med en lille tankvogn, det er noget nemmere end at slæbe det i dunke. Vi bestemte os for at blive ved kajen og da vi fik snakket med vores nye naboer, en engelsk båd Lafitte, fandt vi ud af at de var med i Emyren sidste år, og blev straks inviteret om bord for at høre mere. De havde kun gode ting at sige om det og tænker på at gøre det igen om et par år. Jeg havde også aftalt med det lokale dykkercenter, at jeg kunne leje en luftflaske i dag, jeg vil gerne ned og have renset propellen ordentlig, den er meget svær at bakke med lige nu, har ikke været god siden vi lå stille så længe på Malta, alle de bevægelige dele skal bruges jævnligt for at virke ordentlig. Jeg må indrømme, at jeg tænker på at sætte den faste på til emyren, hvor der vil blive en masse havne manøvre med mange både tæt sammen, så er det nu bedst at vide at båden bakker når den skal. Det koster så på farten med sejl, men det andet kan koste skrammer. Grækerne går meget op i påsken som for dem er den mest betydningsfulde fest om året, byen er fuld af folk, som er ude og spise, og senere i dag skal der være et religiøst optog, og så i morgen siges det at de fester igennem med fyrværkeri efter kl. 24. Havneafgiften er den svimlende sum af 9 € for 3 dage.

29-3-2010 37°38,318N – 23°09,584Ø

Palea Epidavros: Efter at have været blæst ind i Korfos i et døgn med kuling, sejlede vi i dag videre til Palea Epidavros der var kun 8 nm. Vi var ikke i land i Korfos på grund af vinden og vi sov længe til morgen, fordi vi ikke sov rigtigt før efter kl.3, da det ruskede og rykkede i ankerkæden hele tiden, men Rocna viste endnu sit værd, det var næsten ikke til at få op i dag, så fast havde det sat sig. Ellers kan vi kun anbefale Korfos som ankerhavn, der er læ fra alle sider, og den er meget let at navigere ind i, vi vil gerne tilbage og tjekke byen ud en dag, men nu var vi så tæt på Epidavros, at vi ikke kunne vente længere med at se det. Vi ligger for anker i havnen, og har været i land for at gense de forskellige steder vi kendte, de havde heldigvis ikke ændret sig en masse, og der er lige så hyggeligt her, som vi husker det. Der er et meget dårligt net her, som hopper af og på, men vi vil forsøge at oploade nogle billeder i morgen inde i land.

28-3-2010 38°22,133N – 22°04,621Ø

Korfos Pellepones: Vi startede i går kl. 6.30 fra Trizonia mod Korinth kanalen, der var ingen vind så det var for motor hele vejen, det var en meget flot tur, desværre var der lidt diset, så man ikke kunne få tydelige billeder af sneen på toppen af bjergene. Vi fik besøg af 4 delfiner som dovent kom svømmende forbi i det spejlblanke vand, de gad ikke engang at lege med båden. Vi var fremme ved indsejlingen 14.45 og kunne se på Ais’en at der var et skib på vej imod os, jeg kaldte kanal kontrollen og blev bedt om at vente og holde klar af åbningen. Så snart den var kommet igennem i følgeskab af en slæbebåd, blev vi kaldt op og bedt om at følge slæbebåden i gennem med fuld speed, og det gik godt, der var medstrøm selvom der blæste 10 m/s imod i kanalen, tog det under en ½ time at sejle de 3,4 nm. Man betaler i den Østlige ende, så vi fik lagt til ved den noget høje beton bro, som ikke er lavet til lystbåde, så der skal federes så højt som muligt, det var kun lige at Mette Wuns var høj nok, jeg ville ikke ønske at komme med en meget lavere båd. Kl. 16 havde vi betalt og var af sted igen (164 € det var nogle dyre nm.) vi havde planlagt at sejle til Korfos og der ankom vi og havde kastet anker kl 19, vi nåede det lige inden det blev mørkt. Vi havde sejlet 70 nm. så det var en god dags sejlads. I dag blæser det ret kraftigt så vi bliver her til det stiller af, der ser hyggeligt ud her så det er helt fint. Vores næste stop bliver Palea Epidavros, hvor vi har mange gode minder fra før, vi skal have tjekket restauranterne ud og fundet ud af, Hvor vi skal fejre Eva’s fødselsdag når Sus og Klaus er kommet, det bliver hårdt arbejde.

26-3-2010 38°22,133N – 22°04,621Ø

Trizonia: Vi er nu ankommet til havnen på øen Trizonia efter 34 nm. for motor. Vejr meldingen havde vist at det næsten ingen vind skulle være måske lidt fra Nord, men da vi kom nærmere den nye hængebro ved Rion og Patras, begyndte vi først at få krappe søer imod, selv om der stadig ingen vind var, men den kom gradvis mere og mere desto nærmere vi kom broen sammen med modstrøm, så da vi sejlede under havde vi 12 m/s lige imod og 1,5 knobs modstrøm, så Yanmar måtte arbejde for sagen. Vi havde hørt at Korinth fjorden kunne være træls, fordi der dannes nogle kraftige vinde ned gennem den, da der er høje bjerge på begge sider, og der hvor den bliver smallere som ved broen accelerere den op. Den aftog da også desto længere vi kom væk fra den på den anden side. Det var lidt spændende at gå ind i havnen, da vores kort og pilot bog ikke var enige om dybden der, og da vi kom ind kunne vi se 2 master stikke op af vandet, der var dog mange andre sejlbåde, og ekko loddet viste masser af vand, så vi fandt os en plads. Her er meget stille og flot natur. Der er flere af bådene, hvorpå folk har overvintret, nok mest fordi det er gratis at ligge her, men de fortalte at der er 4 m. vand i det meste af havnen, man skulle bare passe på ikke at ramme de 8 både som var sunket gennem tiden.

26-3-2010 38°21,736N – 21°25,493Ø

Mesolongion: Vi blev her i fire dage, dog flyttede vi over i marinaen, som er under opbygning, der var for meget larm over på kajen om natten. Marinaen har så også vist sig at kunne blive stedet, hvor vi efterlader båden til næste vinter, prisen er god og de har gode kraftige stativer til bådene. I går var det national helligdag, og der var stor parade oppe i byen, og alle unge og ældre var ude for at promenere, og senere spise frokost, så der var gang i byen. Vi sejler videre i dag til øen Trizonia, som ligger længere inde i Korinth fjorden.

23-3-2010 38°21,736N – 21°25,493Ø

Mesolongion: Så er vi kommet til det Græske fastland, efter 42 nm. i flot sol, men stadig ingen vind, vi fik lige en time for sejl, det var alt, så tiden gik med at nyde solen. Der er en lang gravet rende, med moler på begge sider ind til Mesolongion, på den ene side var det fiskerhuse på pæle og den anden mere luksuøse sommerhuse. Sweet Surender lå inde i hovedhavnen mellem fiskerbådene, så der fandt vi også en ledig plads, så er der ikke ret langt op til byen, og der er masser af liv her. Byen er ikke turistet overhoved, men rigtig hyggelig når man kommer op og gå i den, det gamle centrum er fyldt med barer, cafeer og restauranter, som alle var åbne og med masser af kunder. Vi var sammen med besætningen på Sweet Surender en tur der inde i aftes, og spise på en fiske restaurant, det var god mad, og vi må have været gode kunder, da vi fik en ekstra karaffel vin på husets regning, vi måtte også sige farvel til dem, da de ville sejle videre her til morgen, det var lidt trist, de er meget søde mennesker, men forhåbentlig møder vi dem igen, her i det græske inden vi sejler over til Tyrkiet. I morges blev vi vækket ved, at fiskerbådene kom ind, og det viste sig at fangsten blev solgt direkte på kajen, så der var en vældig trafik af folk, som kom for at købe fisk, og der blev renset blæksprutter lige bag ved os, så vi havde et fint sjov til morgenmaden, og nogen kom lige hen for at høre, hvor vi kom fra. Vi har lige fundet ud af at den skulle ligge mindst en dansk båd over i marinaen, så det skal vi lige over for at tjekke i eftermiddag.

22-3-2010 38°18,174N – 20°35,971Ø

Evfimea Kefalonia: Vi sejlede i går ca. 8 nm. her ned til, hvor der er lidt mere gang i byen, her er nogle af restauranterne åbne, og butikkerne er også i gang. Vi havde en fin sejltur, hvor vi gled af sted med en 3-4 knop, i flot sol, vi prøvede at fiske på vejen, men fangede ikke noget. I dag sejler vi videre til Mesolongion, som ligger på den nordlige side af indsejlingen til Korinth fjorden, der er ca 40 nm. Desværre er der ikke så god dækning på Marinemap her, håber det bliver bedre tættere på fastlandet, så i kan se, hvor vi er.

20-3-2010 38°27,68N – 20°34,57Ø

Fiskardho Kefalonia: Så er vi ankommet til Grækenland, vi anduvede kl.7.15 i flot solskin, lige efter Sweet Surender og ligger nu fortøjet ved kajen i byen. Der er meget stille her, man kan godt se at turist sæsonen ikke er startet, alt er lukket, på nær en cafe, som hvis nok har Wifi, så der skal vi op og have en kop kaffe (ouzo) senere og forhåbentlig få hjemmesiden opdateret. Nr.2 nat gik også fint, desværre uden vind, så det blev med motor hele det sidste døgn, men utroligt klar og flot stjernehimmel og helt blank vand. Eva havde en del trafik på hendes vagt, hun havde så travlt med at passere andre både, at hun glemte at vække mig, så jeg fik en halv time ekstra på øjet. Solopgangen over øerne var flot og da vi kom tæt på i dagslys, kunne vi se alle de grønne farver, det er dejligt at se Grækenland om foråret, hvor det hele ikke er svedet af endnu. Undervejs havde vi endnu engang en blind passager, en lille due som var kommet for langt til havs, den var så træt, at første gang den forsøgte at lande på båden, røg den i vandet, men den kom mod forventning op igen, og så fik den et lift på ca. 100 nm. og forlod os først, da vi var helt tæt på land. Vi gik en god tur her i formiddag, og efter frokosten var det tid for en ”morfar” det blev nu kun en mormor for jeg kan ikke sove. Nu glæder vi os til at udforske Grækenland indtil starten af Emyren, og vi opdaterer selvfølgelig, så tit vi kan.

19-3-2010 36°06,485N – 19°04,78Ø kl.16.39 kurs 71°

Ioniske hav: Vi er pt. ca 75 nm. fra Kefalonia og har solen lige bagfra ind i cockpittet, vi har haft flot sol hele dagen, men desværre ingen vind så motoren må køre, vi ligger lige midt i et højtryk, og det giver selvfølgelig flot vejr, bare uden vind. Der er så heller ingen bølger, kun store dønninger som kommer rullende ind under os fra vest, og da der ingen vind er til sejlene ruller vi pænt med.

Vi startede i går morges kl.7 med at hive ankeret op, både det og kæden var helt klisteret til i ler, så vi brugte noget tid på at få det renset af, og ca. 7.30 stævnede vi og Sweet Surender ud af bugten ved Siracusa. Der var ingen vind fra morgenstunden, men den kom lidt efter lidt fra forskellige retninger, og ved middagstid havde den stabiliseret sig til agten for tværs fra styrbord med 4 til 5 s/m. så det var lige gennakker vejr, og så drønede vi af sted med mellem 6 og 8 kn. det var bare fedt. Vi tog den ned da solen forsvandt, og fortsatte lidt for sejl, men lidt senere måtte motoren til hjælp da vinden ligesom forsvandt med solen. Men en super sejldag med delfinbesøg 4 gange, høj sol, god mad bacon og æg til morgen mad, lækker Italiensk skinke og brød til frokost, og sammenkogt ret med ris til aften, og så selvfølgelig alle ”mellem måltiderne” det er vigtigt at spise godt når man er på søen . Natten gik også fint, ca ved 2 tiden kom der lidt vind så sejlene kunne hjælpe motoren og vi kunne få mere ro i båden. Lige nu har vi sat hastigheden ned så vi ankommer i dagslys i morgen tidlig.

14-3-2010 . 37°03,783N – 15°16,92Ø

Siracusa: I går regnede og stormede det hele dagen, så vi blev på båden, der var ikke vejr til sight seeing, men jeg fandt da heldigvis ud af, hvor motoren lækkede diesel, og fik det fikset, og nåede da også kvalifikationen til F1, og så fik vi læst en masse. Her til morgen var det tørvejr igen, og vi kunne sidde oppe og få vores bacon og æg. Derefter blev gummibåden pustet op, og vi nåede en lille tur ind til byen, inden F1 startede. Daniela og Phillip kom forbi for at invitere på sundowner, de har internet og vi kunne få en opdatering på vejret, som det ser ud nu, sejler vi tirsdag morgen ved 9 tiden over til Keffalonia, så i morgen skal vi lige have provianteret lidt til turen, skulle gerne ankomme tidligt torsdag morgen.

13-3-2010 Pos. 37°03,783N – 15°16,92Ø

Siracusa: Vi kom af sted kl. 3.30 og havde en fin tur dog med overskyet og til sidst regnvejr. Der var næsten ingen vind de første par timer, men derefter friskede det lidt, og vi havde 5-6 m/s det meste af vejen over til Sicilien, dog fra ØNØ i stedet for SØ, så den var foran for tværs hele vejen. Bølgerne var som lovet ikke meget mere end en m. så det var fin sejlas. Da vi kom til Portopalo på SØ enden af Sicilien lagde bølgerne sig næsten helt, men vi fik modvind og modstrøm, så motoren måtte i gang igen, og det gik godt, hvis vi kom op på 5,8 kn. og sådan fortsatte det resten af vejen til Siracusa, hvor vi ankom kl. 17.30 og fik ankeret lagt. Undervejs op langs Sicilien fik vi besøg af en stor delfin flok som underholdt os i et stykke tid i regnen, Eva rørte frikadellefars, og vi fik nystegte deller til frokost. Vi var lige blevet færdige med anker og fået kuglen hejst og skulle til at have vores glas ”ankervin” da besætningen fra nabo båden Sweet Surender kom tilbage fra byen, og lige kom forbi for at sige hej, de kom om bord og delte vinen med os. De var sejlet dagen før, og da vi hørte om deres tur var vi glade for at vi ventede en dag, de havde haft storm og store bølger, men havde så også gjort turen på 12 timer i stedet for vores 14. Båden er en helt ny 46 fods Benneteau, som de købte for et halvt år siden, og har planlagt en 5 år’s tur jorden rundt. Daniela er fransk og Phillip er australsk, de har sejlet rundt her i Middelhavet siden December, hvor vi så mødte dem på Malta for 3 uger siden. Vores aftens mad var deller med blomkål og nye pillekartofler. Her til morgen er det blæst op og det regner, men byen skulle være meget spændende, så det er ikke det værste sted at være blæst inde, indtil vi kan få et vindue, til at stikke de 250 nm. over til den Græske ø Keffalonia.

11-3-2010

Malta: Så er det lige før vi sejler, planlagt afgang kl 03 i morgen tidlig, så skulle bølgerne have lagt sig, og vind den rigtige vej fra ØSØ. De sidste par dage har gået med at lave de sidste småting, som at få ryddet op i alle magasiner og rum, hentet 80 l. diesel og fyldt på, så vi har fuld tank, tankbåden har ikke åben endnu, så det blev hentet på cykel, 40 l. ad gangen. Desuden har vi jo måttet sige farvel og på gensyn til en masse nye sejler venner, det var hårdt. Men det var dejligt her til aften, da vores naboer Nancy og Tony lige inviterede på en farvel drink, og så havde de da også lige lavet aftensmad, så vi ikke selv skulle til at lave det. Nå klokken er 21.40 og vi vil til at i seng, så vi kan få sovet lidt inden afgang i morgen og 85 nm, i vente.

7-3-2010

Malta: Mette Wuns er klar til at sejle videre, nu mangler vi bare at vejret skal arte sig. Siden fuldmåne har vi haft meget blæst skiftende fra alle retninger, og med høj sø, så vi synes ikke lige, det er det rette at starte sæsonen med, heldigvis ser det på nuværende ud til at blive bedre i den følgende uge, så vi håber at komme af sted torsdag, men lige nu er de forskellige vejr sites ikke engang enige om, hvordan det udvikler sig, og det skifter hele tiden. Vindmåleren virker igen, det endte med, at vi måtte købe en ny vind fane til masten, heldigvis kan man kalibrere instrumentet, så det kan køre med den nye slags, så vi ikke behøvede at købe et komplet sæt. Jeg har fået limet forstærkninger på gummibåden omkring træk ringene, som var det svage punkt, da vi mistede den i Atlanten, motoren har fået nye filtre og olie på motor og gearkasse så den er klar, og jeg har endelig også fået påhængsmotoren til at gå rigtigt igen, efter dens par ture under vandet i stormen på Mallorca. Så i går tog vi en fridag, hvor vi tog bussen over til templerne ved Hagar Qim på sydsiden sammen med 5 andre sejlere, og gik en fik trekking tur på 10 km. langs kysten over til Dingli klipperne, som er helt anderledes end nordkysten. Der er høje skrænter ned til vandet og kysten er meget kuperet, og der bor næste ingen derovre, men vi nød stilheden og den friske luft, og havde en rigtig hyggelig tur. Templerne er nogle af de ældste bygninger fundet i europa, og er fra 2400 f.kr. Dingli klipperne er Malta’s højeste punkt på 244 m. Lige nu blæser det ca 12 s/m fra NØ og det regner lidt, vinden skulle stige hen over dage og kulminere i nat med 20, så vi får nok en vippetur, fordi fra den retning skyller bølgerne lige ind i fjorden, og med den styrke bliver de nok en 5- 6 m. uden for, vi har kun haft vind fra den retning en gang før, og da rykkede det noget i fortøjningerne.

1-3-2010

Malta: Vejret bliver stadig bedre, selv når det blæser er det varmere, så det varer ikke længe inden vi kaster fortøjningerne og sejler videre. Det har været en fin uge, hvor vi har gjort eller lavet noget hele tiden. På båden har jeg endelig fået Ais senderen til at virke, så nu kan i følge, hvor vi er ved at trykke på det link, som er tilføjet i bunden af siden, hvis i vinger ”vis skibsnavn” af før i zoomer ind er det lettere at finde båden. Jeg har været i masten 3 gange, vores vindmåler havde sat sig fast her i løbet af vinteren, så først var jeg oppe efter den, fik den renset så den kørte igen, så op og montere, ned igen og så virkede skidtet overhoved ikke, heller ikke vindretningen, som virkede før. Så op igen efter den, og nu har jeg afleveret den ved den lokale Raymarine forretning, de mener de kan rense den, skulle få besked i dag. Jeg har fået suppleret reservedelslageret op, så det er klar til turen. Socialt har vi også haft travlt, Onsdag var vi som sædvanlig på The Black Perl, Fredag var vi inviteret til spisning og gode råd om sejlads i Grækenland ved Sue og Ian i Pulsar, som har sejlet der de sidste 6 år i deres Swan 47, Lørdag var vi med 4 andre sejler inde og høre Malta symfoni orkester i kulturhuset, som er en del af det gamle hospital, som Johannes ridderne byggede, fantastisk bygning, og i går Søndag var der først Malta Marathon, og derefter havde vi forårets første bbc. hvor vi var ca. 30 sejlere, det var som sædvanligt rigtig hyggelig. Såret efter min tand har helet fint, jeg var til tjek fredag ved tandlægen, og alt var ok. så i går kunne jeg spise Bacon og æg til morgenmad igen.

21-2-2010

Malta: Siden sidst har vi fået lavet nogle småting på båden, blandt andet har jeg langt omlænge fået monteret en manuel vandhane, så vi kan få vand, også hvis vi skulle løbe tør for strøm, samtidig monterede vi et kulfilter. Og torsdag var vi i Marsaxlokk, hvor der om formiddagen er fiskemarked, det er også bugten med hjemsted for de fleste af Malta’s fiskefartøjer, mange af de store trawlere var oppe for a blive gjort klar til for åres tunfiskeri. Der er selvfølgelig også mange fiske restauranter der, så vi fik en dejlig frokost med fiskesuppe til forret og en hovedret med fisk til Eva og rejer til mig, samt hvidvin og vand for 15,5 €, og det smagte rigtig godt. Senere gik vi rundt Kbira Point til St. George Bay, og tog så bussen hjem derfra. Det var en fin dag, og samtidig den varmeste dag i Februar i mange år, de målte 24,3 g. i lufthavnen. Vi kan mærke at vejret er ved at blive bedre, luften er varmere og det bliver ikke helt så koldt om natten mere. Lige da vi kom hjem fra Marsaxlokk, ringede de fra tandlægen, og sagde de havde en tid til mig kl 3 fredag, så der var jeg så oppe og få opereret en kindtand ud, det var lidt hårdt, da de måtte mejsle noget af kæbebenet væk, så lige nu står den mest på Yoghurt og andre bløde ting, og Eva var solidarisk med mig og lod være med at lave æg og bacon til morgenmad i dag, som vi plejer om søndagen.

12-2-2010

Malta: Lige nu sidder vi og venter på at de skal få startet 1. sejlads i Amerika’s cup, som ser ud til at komme i gang i dag. Vejret har de sidste dage været ret blæsende med byger ind i mellem, så det er fint nok at se lidt fjernsyn nede i varmen i båden. Valletta har hele ugen gjort klar til det årlige karneval, som starter i dag kl. 17 og varer i 5 dage, håber det holder tørvejr. Vi har været en tur i Medina og Rabat, som er den gamle hovedstad på Malta, de ligger ca. midt på øen ret højt, så der er udsigt til hele øen der oppe fra. Medinas gamle bydel kaldes også den stille by, med små smalle gader, som alle buer, så det var umuligt at skyde ret langt uden kun at ramme en væg, ret smart. Båden er blevet vasket og poleret, dog ikke fribordet, vil forsøge at gøre det fra gummibåden. Vi er ved at blive lidt raskløse, så kort, pilot bøger og pc er flittig i brug, til planlægning af den videre fært, vi har endelig bestemt os for at deltage i Emyren. Gert fra Sy-Grog har skrevet og spurt til Kiwi propellen, så her er vores erfaringer ind til nu: den har fungeret rigtig fin under sejl og for motor, vi har helt sikker fået mere fart for sejl, og brændstofs forbruget har været fint når vi har brugt motoren. Den har især været god når vi har sejlet både motor og sejl, fordi når sejlene trækker mere end motoren, kantstiller bladene sig bare og der er ingen belastning på drevet, man kan ikke høre motoren tage omdrejninger, det er rigtig godt, når man lænser i høj sø med svag vind, motoren kan stå på 12-15oo omdrejninger og hjælpe når det er nødvendig. Begroningsmæssig er det samme som på andre propeller. Advarsel hvis du har en lille motor så lad være med at købe den vores er 27 hk. og absolut min. fordi når bladene går i bak position er det med en låst stigning på 30 grader og alt efter gearing i bak er det voldsomt, vores motor har gået i stå, hvis den ikke var varm, og vi skulle bakke ud fra en plads. Kiwi advarer om det på deres hjemmeside, jeg havde bare ikke læst det.

1-2-2010’

Malta: Hvad går vi og laver hernede, når vi sådan ligger fast, jamen vi har skam travlt. Den som først vågner, har det hårde job at tænde for varmen og lave den første kop kaffe, som nydes i sengen. Derefter skal der laves morgenmad, som nydes i cockpittet. Over den sidste kop kaffe snakker vi om hvad dagen skal gå med, hvad vi skal se, have købt ind, hvor langt vi vil gå den dag, skal der laves noget på båden osv. Der skal jo også være tid til at frokost og div. mellem måltider, og pludselig er klokken 5 og så er det jo sundowner tid, og så skal der laves mad, og så er den dag næsten gået. I løbet af ugen har vi været oppe og besøge et svensk par som har båden Eweline, de har købt en lejlighed her, og den skulle vi jo lige se. Så har vi været i Valletta et par gange, der er stort udsalg lige nu. En dag blev vi i båden, det regnede hele dagen, ellers har vi haft meget fint vejr de sidste dage om dagen, hvorefter det har blæst op hen på aftenen med tordenbyger, men det gør jo ikke så meget, når man kan gå i shorts hele dagen. Jeg er begyndt at løbe lidt igen, og det går fint, selv om benene var noget ømme efter de første par gange. Ja sådan får vi tiden til at gå, og vi er lige ved at blive stressede, når vi tænker på, at båden snart skal gøres klar til den videre tur (Eva siger, at jeg skal huske at skrive, at vi går ca. 10 km. hver dag)

25-1-2010

Malta: Vinden lagde sig i løbet af natten til fredag, så vi tog ud til Meliaha for at besøge Ilse og Folke, de havde inviteret på frokost, de bor i et af Dansk Folkeferies huse, som er rigtig dejligt indrettet, med god plads og gode altaner med udsigt. Senere blev vi enige om at gå over til bugten på sydsiden, hvor kulisserne til skipperskræk filmen blev opført, og som i dag er en turist attraktion. Byen er helt gemt væk af klipperne, og kan først ses når man er på vej ned i den, vi havde en fin oplevelse der, og byen kan sagtens anbefales til at se, især hvis man har børn med. Ilse og Folke skulle hjem lørdag, men de fik da set lidt af Malta, og har den i tankerne som vinterhavn næste vinter.

21-1-2010

Malta: Ilse og Folke kom lidt senere en lovet, deres bus var brændt sammen på vej op af en af bakkerne, så de måtte vente på en anden. Men vi kom af sted og fik en flot tur i sol, først til Blue Lagune hvor vi ankrede og fik noget frokost, Ilse og Folke var lige så benovede over det flotte klare blå vand, som vi var da vi var der første gang. Senere på eftermiddagen sejlede vi over i marinaen på Gozo, hvor der var masser af tomme pladser, så vi lagde til og mens pigerne lavede lidt kaffe, gik Folke og jeg op for at tjekke ind, det gik hurtigt, for havnefogeden havde allerede fundet Mette Wuns i computeren og viste, at vi lå her i Msida. Senere var vi på restaurant og spiste stuvet kanin, som er en meget populær ret her nede. Næste formiddag var vi først oppe og se The Rotunda kirken, som har den næst højeste kuppel i verden, men dog kun den fjerde største, og meget flot og enkel, derefter tog vi op til Victoria som er Gozo’s hovedstad, og fik set lidt af den også. Vi kunne sagtens have brugt flere dage der ovre, men der var lovet kraftig vind op til kuling i dag, så vi måtte hellere komme tilbage til vores plads. Tilbageturen foregik også i flot vejr, og vi nåede lige at få fortøjet inden det blev mørkt. Vinden er kommet, så lige nu suser det noget, og båden rykker godt i fortøjningerne.

19-1-2010

Malta: Vi havde en rigtig hyggelig aften på den kinesiske restaurant, der var besætninger fra 7 både mødt op, og vi fik opdateret på, hvad der var sket siden før jul. Søndag fik vi besøg af Ilse og Folke, som ankom lørdag og bor ude i Meliaha feriecenter. Vi havde en hyggelig dag på båden, i går var vi så guider på en rundvisning i Valletta, og aftalte da de skulle hjem med bussen, at vi ville sejle en tur i dag og i morgen til Gozo, hvis vejret var til det, og det er det, vi stod op til høj sol og svag vind, så lige nu sidder vi og venter på at de skal komme med bussen, Mette Wuns er sejlklar, så det bliver skønt at komme på vandet igen.

15-1-2010

Malta: Så starter vi på et nyt år med en masse nye oplevelser. Besværlighederne med at komme herned kunne vi nu nok have været foruden. Da vi efter planen skulle flyve i sidste uge, måtte vi ændre billetter fordi Gatwick var lukket og Norweigan ændrede så de fløj til Stansted i stedet, det var ikke særlig praktisk, så vi ændrede afgang til tirsdag den 12. Så kunne vi også lige nå at deltage i langturssejlernes nytårskur, som sædvanlig blev en meget hyggelig dag med god mad og en masse snak. Tilbage til rejsen, vi kom af sted fra Aalborg med en times forsinkelse, og ankom i Gatwick kl. 22 og skulle så have tiden til at gå indtil kl 4.30, hvor vi skulle tjekke ind, det gik fint og vi gik gennem sikkerheds kontrollen, fandt en restaurant, og fik os en god gang engelsk morgenmad. Det sneede uden for, ikke særlig kraftigt, syntes vi, men nok til at vi kunne se på tavlerne, at der hverken var nogle fly, som landede eller startede, og der begyndte at komme aflyst ud for nogle af flyene, vores var stadig på, men forsinket og de fortalte i højtalerne at lufthavne var lukket, men de håbede den snart vi åbne igen. Klokken 11 blev der så sagt, at alle Easy Jet var aflyst, og vi skulle have vores bagage tilbage, det resulterede i at alle med pc.eller mobil forsøgte at ombooke så deres hjemmeside ikke virkede. Vores kuffert var en af de sidste der kom, der var 1500 passagerer, så da vi endelig kom ud var der meget lange køer alle vegne, både til ombooking og hotel udlejning, som hurtigt var udsolgt, så vi kunne se frem til endnu en nat på en stol i lufthavnen. Vi fik et tip om at måske Malta air havde pladser, Easy Jet var på det tidspunkt udsolgt de næste 3 dage, så mens Eva stod i kø ved deres skranke, var jeg heldig og komme til en pc. Og få booket til i går kl 12 ved Air Malta, og vi ankom i går kl.16.30 i solskin, det var bare dejligt. Det var også dejligt at komme til at ligge i en seng igen, hvilket resulterede i at vi sov i 12 timer, men vi havde også noget at indhente.

Mette Wuns lå som da vi forlod den, dog kunne vi her til morgen se at den var blevet noget beskidt, den var helt gul af sand, som de siger er blæst herop fra Sahara, så en god gang skylning og den var fin igen. Vi har været en tur i Lidll for at få køleskabet fyldt op igen, og i aften er der arrangeret fælles spisning på en kinesisk restaurant, det bliver hyggeligt at møde nogen at de andre sejlere igen, og høre hvordan deres jul og nytår er gået.