Logbog 2016

2016

29/7: Ankerbøje over for Bramslev bakker. Tirsdag morgen kl. 6.32 kom der mail fra firmaet i Padborg, vores starter ville ikke nå frem som lovet, så vi måtte vente til onsdag med at køre derned. Det betød så at vi lige kunne køre op omkring Aalborg om morgenen til Sus og Klaus's sølvbryllup ;-). vi fik den nye starter og fik byttet gasflaske og købt lidt godter, og så tilbage til Vive. Kl. 18.00 var starteren monteret og motoren sprang i gang igen, det var skønt. Torsdag morgen smed vi endelig fortøjningerne igen og sejlede ind mod Hobro, planen var at tjekke de forskellige ankerbøjer ud på vej indad. Så vi holdt frokost ved en før Mariager, og overnatrede på den her over for Bramslev Bakker. Vi fik også lige et ekstra stop, hvor vi blev grundejer, hvor kortet viste der skulle være masser af vand, vi sad ret fast kunne ikke komme fri med motoren alene, men det hjalp at få bakket genuaen, og så motor og vrikke med roret samtidig.
I dag er planen, at sejle ind omkring Hobro og så tilbage til Vive, hvor bilen står, vi skal jo hjem til en Sølvbryllups fest i morgen.

25/7: Vive Mariager fjord. Efter et par dage i Randers, hvor jeg fik lavet nogle hængepartier på båden, og udnyttede at reserve dele kunne hentes meget tæt på, sejlede vi ud til den ankerbøje som ligger ved indsejlingen til Grund fjord og overnatrede der, der er meget hyggeligt med de små sommerhuse helt ned til vandet. Næste dag sejlede vi ud til Udbyhøj Nord igen, her var vi heldige at kunne købe nogle skrubber at en fisker på havnen, sådan en gang panerede skrubber med nye kartofler, er nu ikke så ringe en da.

Fredag sejle vi videre op mod Mariager fjord, havde aftalt med Sus og Klaus at mødes med dem fredag aften i Hadsund. Men det blev ikke sådan, for da vi startede motoren da vi var godt inde i renden til fjorden lød det mærkeligt fra den, så jeg sprang ned for at se om det var noget som lå op af en af remskiverne, det var det desværre ikke, det var starteren som var blevet ved med at sidde i greb på svinghjulet og derfor kørte med rundt, det kan den slet ikke holde til, den var allerede blændt af og der var masser af røg i motorrummet. Heldigvis kunne vi fortsætte med sejl indad, og da vi var heldige at en af bøjerne lige efter Als Odde blev ledig, lige da vi kom derhen, og vinden samtidig flovede, bestemte vi os for at prøve at fange den, det skulle lykkes i første hug da der var kraftig modstrøm, så vi ville få svært ved at krydse tilbage til den med den svage vind, det gik perfekt, og vi kunne nu ringe til Sus og Klaus og fortælle at møde stedet var ændret. Vi havde købt nye skrubber om morgenen, så vi havde aftensmaden klar da de nåede frem. Jeg brugte nået af ventetiden på at ringe rundt for at høre om vi kunne være heldige at en af forhandlerne have en ny starter på lager, det v ar vi ikke,alle kunne først bestille en mandag morgen. Vi besluttede så at Aski Lørdag trak os ind til Flintebugten lige efter Vive, og så kunne vi hygge der sammen. I går efter frokost bestemte vi os for at de bugserede os her til Vive, da det er lettere at lægge til her ind i Hadsund, og så fortsatte jeg med dem, først til Hadsund med båden, og så til Aalborg efter volvoen. Så resultatet er blevet at vi kører til Padborg i morgen efter en ny starter, og så kan vi jo også lige få gas og lidt nye forsyninger med, når vi nu er på de kanter ;-)

19/7: Randers marina. Vi sejlede videre til Randers i går, ventede til vandstanden var neutral, og det passede meget fint havde ikke mere end 2 knop imod i starten men hurtigt faldt det til 1. Det første stykke er rigtig flot, med små sommerhuse helt ned til bredden, de sidste 4 mil er som kanal sejlads i en sivskov, men fin dybde hele vejen. Vi tjekkede dybden ud ved nogle af ankerbøjerne, da vores plan er at gå derud i morgen og ligge i en dag eller 2. Randers er en hyggelig by, virkelig et besøg værd, det ser man jo ikke når man drøner forbi ude på motorvejen ;-) Vi har lige været en tur henne og tjekke bådudstyrs forretningen ud, de har bare næsten alt hvad man kan tænke sig, der er virkelig orden i tingene, vi har ikke set så veludstyret forretning før, heller ikke i udlandet.

16/7:Udbyhøj Nord:  Efter et par dage i Bønnerup og vejr meldingerne fremover, bestemte vi os til ikke at sejle til Issefjorden, men i stedet udforske Randers fjord, og Mariager fjord. så da vinden ville gå i mere sydlig retning her fra morgenstunden, bestemte vi os for at gå til Udbyhøj Nord lovet vind 5 - 6 målt vind 8 - 1, men en super tur med 60 g. til vinden, fuld genua og halvt storsejl, desværre også nogle kraftige byger, men det tørrer jo igen ;-). Da vi kom ind i renden mod fjorden var strømmen 3,5 knop imod så Yanmar fik også lov at arbejde lidt på den her tur. Vi ligger nu i Udbyhøj Nord marina, der er masser af plads, vi bliver her nok et par dage før vi sejler ind mod Randers, vi har lært at vi skal have kontrolleret, hvornår strømmen er kraftigst.

13/7: Så fik vi endelig startet vores sommer tur op, vi flyttede ind i skibet i går, efter nogle dage i Fyrklit, hvor der skulle laves nogle småting i lejligheden, og vejrmeldingerne ikke så for gode ud. vi havde en fik tur til Hals med vinden ind agten fra, og var heldige at få en pæle plads.
14/7: Vi sejlede fra Hals kl 11.30 De første 3 timer motorsejlede vi, og det sidste stykke kunne vi gå for sejl alene, og var i Bønnerup ca. kl 16.

27/4. Sæsonen er så småt ved at starte, Mette Wuns er i vandet, men mangler riggen, skulle have skiftet hjulene i toppen, som faldene kører over, de var slidt helt ovale. Fik dem fra Hansen & Harmacher i dag sammen med et nyt kardanled mellem mast og bom, som også var godt slidt. Som sædvanlig god og hurtig service, de har det meste på lager til Z Spar master. Køle kompressor og fordamper er skiftet til nyt med Asu system, alsel glideleje er skiftet, og jeg har prøvet at sætte KIvi propellen på igen.

Nu mangler vi bare noget godt vejr, så masten kan komme på,så vi er klar til Kristi Himmelfarts ferien.