·Eleven skal blive i stand til at lave en enkel
tegning i frontperspektiv og kantperspektiv, i GeoGebra.
·Eleven skal opnå forståelse af
perspektivtegning.
·Blive bevidst omkring hvad parallelle linjer er.
·Kunne se, hvordan man laver dybde i et billede.
·Blive bevidst omkring hvor horisontlinjen er i
billedet og hvad det er.
·Kunne finde forsvindingspunkter, og placere
disse på horisontlinjen.
Forudsætninger
·Der skal være installeret GeoGebra på
computerne. Programmet kan hentes her
·Eller man kan køre programmet direkte fra
internettet vha. GeoGebra
Webstart, dette kræver dog at computerne kan køre Java appletter.
Før du går i gang
·Se denne introduktion til GeoGebra, som
omhandler beskrivelse af relationer og blå og sorte punkter. Hvilket er en
forudsætning for at kunne løse opgaverne. Film: "Hvordan tegner jeg en firkant?".
·Som introduktion til programmet for eleverne, lav
små tilvænningsopgaver, som disse:
·Tegn en vilkårlig firkant.
·Tegn et kvadrat.
·Tegn en retvinklet trekant.
·Tegn en firkant, hvor man kan ”trække” i to
hjørner, og hjørnerne forbliver 90°
·Find evt. selv på flere opgaver.
Elevens forudsætninger
·Eleven skal have kendskab til hvordan man bruger
GeoGebra.
·Eleven skal have en forståelse for, at linjer og
punkter kan være relateret til et andet punkt eller linje. Eks. Når man laver
en ret vinkel ved hjælp af en relation, mellem to linjer, så bliver denne rette
vinkel, ved med at være ret, selv om man trækker i linjerne. (Se film ”Hvordan
tegner jeg en firkant?”)
·Eleven skal have kendskab til perspektivtegning.
Dermed menes horisontlinje og forsvindingspunkt(er).
Lærerens forudsætninger
·Hvis man tager udgangspunkt i
introduktionsvideoen, ”Hvordan tegner jeg en firkant?”, og har styr på
begreberne ”relation” og ”blå og sorte punkter” så kan elevernes opgaver løses.
De to andre videoer giver et større overblik over nogle af programmets funktioner
og muligheder. Hvilket kan give mulig inspiration til udvikling af opgaver.
Fordele og ulemper
·Brugen af IT og GeoGebra giver eleverne et godt
undersøgelses landskab, som gør det nemt at udforske og lege med de figurer og
tegninger de laver.
·Det er nemt at forklare begreber, som fx
parallelitet, når eleverne kan zoome ud på linjerne og se om de skærer
hinanden.
·Det er et dynamisk univers. Hvis eleven ændrer
på sine data, så ændres figuren ligeledes og giver eleven mulighed for hurtigt
at omsætte spørgsmål til svar.
Opgaverne
·Løsning til opgaven med frontperspektiv findes her.
· Løsning til opgaven med kantperspektiv findes her.
·Første del af opgaverne (pkt 1-7 i opgave 1 og pkt. 1-8 i opgave 2) er tænkt ud
fra opgaveparadigmet, dvs. at læreren stiller opgaven og eleven løser dem.
·Det sidste punkt af opgaverne (pkt. 8 i opgave 1
og pkt. 9 i opgave 2) er tænkt som et undersøgelseslandskab. Eleven skal selv
undersøge og finde svar.
·Denne del af opgaven kan man med fordel lave mundtlig, så man træner
kommunikationskompetencer.
Til frontperspektiv- opgaven
Til kantperspektiv- opgaven
Videreudvikling og differentiering af opgaverne
·Man kan som differentiering af opgaverne, vælge
at fjerne nogle af punkterne. Så får elverne ikke så meget information og de
skal selv tænke og skabe mere.
·Forslag til niveaudeling i opgave 1 kunne være:
oNiveau 1:De
har alle oplysninger
oNiveau 2:Man
fjerner punkt 3
oNiveau 3:Man
fjerner punkt 1 + 3
oNiveau 4:Man
har kun punkt 2 + 5, med en tilføjelse til punkt, som hedder: ”Gør kassen
færdig, tegnet i front perspektiv”.
·Forslag til niveaudeling i opgave 2 kunne være:
oNiveau 1:De
har alle oplysninger
oNiveau 2:Man
fjerner punkt 3
oNiveau 3:Man
fjerner punkt 1 + 3
oNiveau 4:Man
fjerner punkt 1 + 3 og omformulere punkt 5 til, ”Tegn de sidste tre lodrette
sider i kassen”.
·Som videreudvikling til opgaverne, kan man finde
et hus eller en bygning i nærheden. Denne bygning skal eleverne ud og se og
evt. tage et billede af. Efterfølgende skal de lave en perspektivtegning i
GeoGebra, af bygningen.