Athen 2013 - beretning

2013-11-25 09:58

Endelig – efter mange snakke om New York, Amsterdam, London, Athen m.v. besluttede vi os for, at skulle prøve kræfter med Athen Marathon.

Vi startede vores træning umiddelbart efter sommerferien (havde løbet 20 km hver anden weekend siden Nytår) og planlagde vores weekendtræning, så alle kunne være med, dog skal siges, at Michael løb selv, da vi andre nok ikke lige havde hans tempo……. Vi kom vidt omkring på vores ture bl.a. kan nævnes Lorup Skov v. Sorø, Sørby, Trelleborg, Hejninge, Forlev/Vemmelev, Hemmeshøj, omfartsvejen v. Slagelse, Fodsporet osv.

Fredag den 8. november kl. 04.00 om morgenen kørte vi mod Kastrup Lufthavn og var meget spændte. Da vi trådte ud af lufthavnen i Athen blev vi mødt med varmegrader på omkring 24, Puha tænkte vi, ikke lige det vi havde regnet med (temperaturen er normal 17-20 grader på dette tidspunkt). Vi tog til hotellet og fik tjekket ind efter en noget frustreret indkvartering, da vi ikke havde fået de lejligheder, vi havde booket og betalt for. Efter lange samtaler med rejseselskabet i DK og receptionisten på hotellet, fik vi en stor skøn lejlighed med en fantastisk udsigt, og her var der mulighed for, at vi skal kunne lave vores mad op til løbet. Senere fredag tog vi ud til messen, hvor vi skulle hente vores startnumre.

Lørdag blev der slappet af, fik nydt det varme vejr samt handlet ind. Vi gik en tur ned og så Panathinaikos Stadion eller Panathinaikoen, også kendt som Kallimarmaro, hvor de første moderne Olympiske lege blev afholdt i 1896. Det var her der skulle være målområde og sikke en kulisse - et helt unikt sted - at skulle løbe over målstregen på. Mange andre løbere havde fået samme ide og Henrik talte bl.a. med en fra Østrig, som roste ham og sagde ”Godt gået – dit første Marathon og så har du valgt det hårdeste”

Søndag kl. 5.30 mødtes vi omkring morgenbordet bestående at havregryn, banan, müsli, energidrikke samt meget lidt kaffe. Vi var alle meget spændte og lidt nervøsitet kunne spores rundt om bordet. Michael, Pia og Jeanette havde alle prøvet det før, men for Gitte og Henrik var det første gang de skulle ud på 42,2 km.

Kl. 6.30 skulle vi med bussen til startområdet. Bussen kørte ruten derud og her kunne vi så fornemme hvilken stigninger vi skulle ud på. Fra ca. 19 km til 31 km gik det faktisk jævnt op af hele vejen…….. og solen begyndte så småt at varme op fra en skyfri himmel. Fremme ved start fik vi skiftet og blev iført os vores nye danmarkstrøjer, som under hele løbet gav masser af tilkendegivelser og tilråb fra både løbere og publikum.

På vej til vores startblokke mødte vi Carsten Jørgensen, som havde taget turen derned med Marathon Sport. Senere mødte både Gitte og Jeanette ham på ruten, hvor Carsten gav udtryk for, at benene ikke var helt gode efter en skade, som han havde døjet med i lang tid.

Som debutanter skrev Henrik og Gitte flg.

Gitte: Efter mange træningsture sammen med Pia, Jeanette og Henrik, blev det endelig min tur til at løbe de berømte 42'195' km. Og så endda i Athen :-) Starten gik søndag kl. 9.00, vejret var solrigt og 25 grader. Jeg vidste, det skulle være en ret barsk rute, så det var jeg forberedt på, så jeg lagde stille og roligt ud de første 18 km og ca. 5.40 pr km. Da bakkerne kom fra de ca. 19 km og frem til de 32 måtte jeg dog sande, at mine tider ikke kunne holde. Det var meget varmt og solen bagte lige på alle os løbere. Jeg besluttede at geare ned i tempo og bare koncentrere mig om at komme op over alle bakkerne, løbende og gående. Det bedste var, at vand depoterne lå med kun 2,5 km afstand, så det blev min redning :-)

De sidste 10 km gik egentlig godt, tænke bare, at nu var jeg jo snart i mål. Da jeg endelig løb ind på stadium, blev jeg mødt med masser af musik og høje tilskuer råb og klapsalver, og kuldegysninger og "jeg gjorde det sgu". Det skal lige siges, at løbe med en danmarkstrøje på, er en super oplevelse, hvor man får masser af klapsalver og høje tilråb, Fedt!! Det har været en super unik oplevelse, hvor følelserne har været en del på højkant - men jeg er blevet en kæmpe oplevelse rigere. Tak til jer der delte alt det utrolige med mig :-) – Kom i mål i tiden 4:23:37.

Henrik: Hjemmefra havde jeg en forventning om en tid tæt på 4 timer og 20 min., så jeg lagde ud med 5,40 pr. km og de første 20 km gik godt. Så begyndte jeg at mærke varmen og mine læg begyndte at drille. Jeg vurderer, at jeg fik is spray på 10-12 gange hos samaritterne, som stod langs ruten. Tre gange måtte jeg stoppe med krampe, før jeg var glad i mål efter 4:44:19. Sikke en fest at komme ind på det stadium med tilråb fra flere tusinde tilskuere. ”Jeg gjorde det sku”.

Vi tre andre havde, på hver vores måde, en varm og hård tur. Alle var enige om, at det havde været en kæmpe oplevelse, men en vanvittig hård rute, hvor vi alle havde haft kriser af den ene eller anden slags. Pia lagde perfekt ud, men måtte sande, at bakkerne tog pusten fra hende. Omkring 30 km fik hun en krise og havde ondt i baglåret. Heldigvis var der en anden dansker, som klappede hende på skulderne og sagde ”kom så – kun 12 km hjem” og det gav ny vilje – kom i mål i tiden 3.59.40. Michael lagde også perfekt ud og lå til en super god tid, men også han måtte bukke under for varmen og bakkerne og måtte gear kraftigt ned – kom i mål i tiden 3:37:03. Jeanette lagde også fornuftigt ud og fulgtes med Gitte indtil 23 km, hvor vi desværre kom fra hinanden på en ret så hård stigning. Havde en krise omkring 28 km, hvor alting bare gjorde ondt og man tænkte ”hvad laver jeg her”. Måtte flere gange ned og gå samtidig med, at den ene vanddunk blev hældt ned over hovedet efter den anden. Kom i mål i tiden 4:15:35.

Det var ikke en rute med personlige rekorder ƒº - men en fantastisk oplevelse, som varmt kan anbefales til andre. Efter alle var kommet godt over målstregen og vores hel egen private fotograf, havde taget nogen gode målbilleder, gik vi med meget trætte ben hjem til hotellet, som lå ca. 1 km derfra. Mødet med trapper var bestemt ikke sjovt, men efter alle havde taget et langt varmt karbad og blødt musklerne lidt op, var vi klar til en god gang græsk mad med tilhørende græsk vin - uhmmm det var tiltrængt.

De efterfølgende dage gik med sightseeing, shopping, mange gode grin, dejligt mad og god vin. Mandag sprang vi på en city bus og kørte rundt i hele Athen, hvor vi bl.a. oplevede Acropolis. En god både at få set byen på og hvor man kan hoppe på og af, når man har lyst. Tirsdag blev en rigtig shopping dag, og her skal nævnes, at mændene var meget meget tålmodige og tusind tak for det. Vi har haft en super god oplevelse sammen, som vi ikke vil være foruden og alle er enige om, at det bestemt ikke er den sidste tur vi tager sammen. Sidst men ikke mindst, skal Bertil have en KÆMPE tak som vores helt egen pressefotograf. Du var simpelthen uundværlig. Bertil har taget nogle super gode billeder, som gør hele turen mindeværdig. Tak Bertil ƒº