UMD Forløb / 3. praktik - UMD Læringsmål

3. praktik - UMD Læringsmål

Vi vil planlægge, gennemføre og evaluere en projektorienteret aktivitet.
Projektet omhandler Improvisations teater.
Projektet skal ved sin afslutning, gerne munde ud i et møde mellem Klub Vest og Klub Hybenvej, hvor der sammen laves Improteater.
Kan dette ikke lade sig gøre, afsluttes projektet med fremvisning i egen klub.
Impro-teater i klub.
 

Indhold:
Forløbet strækker sig sideløbende over 7 gange, i Klubberne Lyngvej/Søndergaard & Klub Vest i Viborg, med 4-8 børn i 9-13 års alderen. Hver gang præsenteres børnene for forskellige impro øvelser, hvor af en eller to gentages hver gang. Rammerne teaterummet i de enkelte klubber og tidsrammen er 45-60 minutter pr. gang. Vi igangsætter øvelserne og guider de unge.


Sammenhæng:
Vi vil inspirere og motiver de unge til forsat at bruge øvelserne i deres hverdag og måske ligefrem videregive dem til deres kammerater. Forløbet ender ud i en battle mod den anden klub. Vi vil derigennem styrke den kulturelle refleksion, hvor æstetik kan ses som:
• kunst som mål i sig selv
• som redskab til læring
• som redskab til personlig udvikling
• som kilde til livslyst
• som del af socialisering


Tegn:
De tager øvelserne til sig.
De er motiverede og engagerede og klar på at deltage.
Forståelse for øvelserne og en udvikling fra gang til gang.


Tiltag:
Øvelserne er valgt på baggrund af deres tilgængelighed og nemhed i forhold til at de unge selv kan arbejde med øvelserne når jeg ikke er tilstede. Som ekstra materiale kan de ugen gå ind på UMD-siden: http://bricksite.com/umdkvartetten/velkommen, hvor de bla. kan se nogle af øvelserne lavet af pædagogstuderende, samt finde flere øvelser. Vores rolle vil være at støtte de unge og styre øvelserne, men samtidig følge børnenes spor og kreativitet. Sammen med den studerende i den anden klub, vil vi den sidste gang, arrangere en battle mellem de to klubber, hvor de unge mødes og laver improvisation sammen.

Øvelserne
Detektiven ( Augusto Boal f. 1931- 2009):
Hvad er vores fokus med øvelsen: de unge kan blive bedre til at samarbejde i pressede situationer, få en skærpelse af præsentations evner, finde kreative løsninger i her og nu situationer og få en generel ud af boksen tænkning. En god øvelse, som fungerer som en icebreaker, når først historien er givet, handler det om at mime historien frem for at finde på noget nyt. Der er fokus på kropssprog og gribe impulsen og spontaniteten.

Kongespillet (Keith Johnstone f. 1933 )
Hvad er vores fokus med øvelsen: de skal sætte sig ind i en rolle og arbejde med forståelse af status. Det handler om at lære at sige ja, give plads og sætte andres behov først. Det specielle i denne øvelse er at der er en i fokus, som har det højeste status og derved styre legen.

Frys (Viola Spolin f. 1906-1994 )
Hvad er vores fokus med øvelsen: den er inkluderende, da den sikker at alle kommer på og bidrager med deres impuls og drejning i historien. Det giver mulighed for at reflektere over hændelser, episoder og fantasi. Man lære at accepter og inddrage den nye tilkommendes ide.

Zap (TV) (ukendt)
Hvad er vores fokus med øvelsen: det er hurtig tænkning i tid og rum, hvor børnene får mulighed for at reflektere over deres egne erfaringer og kendskab til medieverdenen. Det er træning af hukommelse da de skal huske, hvilke programmer de evt. har set og gengiver i øvelsen.

Enlig mor i Høje Tåstrup
Vi danner en kreds og lederen starter inde i midten. Lederen peger på en tilfældig i kredsen og sige et at følgende udsagn:
* Enlige mor i Høje Taastrup: (pers. der peges på stiller sig til at røre i en gryde, mens den pers. der står ved siden af, smider sig på gulvet og vræler)
* Elefant: pers. der peges på stiller sig med snabel og pers. ved siden af er ører.
* Lygtepæl: pers. Stiller sig som lygtepæl og pers. ved siden af sætter sig på alle fire som en hund og tisser op af pælen.
* Kanin: Den, der peges på, bruger pegefingrene som lange fortænder – de, der står på hver side, bruger den nærmeste arm som øre på kaninen.
* Tyr: Den, der peges på, anbringer pegefingeren som horn på begge sider af hovedet, bøjer sig forover og skraber i jorden med den ene fod samtidig med, at hun brøler som en tyr – de, der står på hver side, strækker armene, i mavehøjde, ind foran tyren som et hegn.
Nu handler det om for pers. i midten at nå at tælle til ti inden de 3 får lavet billedet. Når de det fortsætter personen i midten ellers skifter man men den som ikke nåede det.

Et ord af gangen
Stå på en række eller i en cirkel og lederen står foran, nu beder lederen om at en starter en historie, ved at sige ét ord, så peger lederen på den næste som skal fortsætte og sådan dannes en historie.

Følelsernes felt
En streg på gulvet, markere 2 scenerum. Hvert rum har en følelse tilknyttet. Når en spiller befinder sig i feltet, har personen pågældende følelse. Man kan frit bevæge sig mellem felterne.
Variation: 4 felter med hver sin følelse.

Historie på linie
På et stikord fra publikum fortæller spillerne på skift videre på en historie. Konferencieren peger på skift på den spiller der skal fortælle. Spillerne ”dør” hvis de sludrer eller gentager den foregående spiller eller sig selv.

Når jeg tager til Kina…
1 starter.. Når jeg tager til Kina tager jeg en (?) med, den næste fortsætter.. når jeg tager til Kina tager jeg en (? & en ?) med og sådan fortsætter det indtil en ikke kan huske rækkefølgen. Legen fortsætter til 1 står tilbage.

Pressemøde
Deltagerne skiftes til at sidde i "Den varme stol" til et Pressemøde. Personen sidder der fordi han/hun er blevet anklaget for noget. Resten af gruppen skiftes til at stille spørgsmål når man lige har et. Den anklagede må ikke svare "Nej", og skal kunne forklare sig ud af alting. Man skiftes til at komme op og sidde i stolen, dem som har lyst.

Sportskommentator/Elitesport
Tv-transmission af usædvanlig sportsgren. En sportskommentator og en ekspert i studiet kommenterer to de to deltageres indbyrdes kamp i f.eks. ”ører – rensning”. De to deltagere mimer (gerne i slowmotion)
 

Evaluering:
Vi vil evaluere på om de unge i løbet af forløb kommer til give mere af sig selv og derved viser større selvtillid. Dette kan f.eks. ses ved at de byder ind og deltage aktivt.
I mødet med den anden klub, er det også vigtigt at evaluere, for at se hvordan to forskellige grupper unge interagere, når de mødes i improvisation.