|
|
|
Velkommen - Welcome
Dansk - Hvis der findes en opdeling som venstre og højre hjernehalvdel, hvor vi med venstre taler om og tænker over verden og med højre føler og kreerer ting, så har jeg en stor del af mit liv pendlet mellem disse to tilgange til tilværelsen. At billedkunst skulle få en betydning i mit liv meldte sig i mine teenage år. I folkeskolen og på gymnasiet morede jeg mig selv og mine klassekammerater med at tegne karikaturer af vores lærere. Da jeg som student skulle vælge, om jeg ville gå til venstre (universitet) eller til højre (kunstakademi), valgte jeg (eller lod mig overtale af mine forældre til) venstre side. Efter et kort forsøg på at læse noget ”fornuftigt” (jura), valgte jeg alligevel noget mere kreativt og ”ufornuftigt” (filosofi). Selv om det var mit eget valg, blev denne kærlighed til visdom dog aldrig en helt lykkelig kærlighed. Måske fordi min følelsesmæssige forbundethed med verden og trangen til at skabe noget synligt og sanseligt aldrig gik op i en højre enhed med mine mere filosofiske tankekonstruktioner eller mere litterære sprogkonstruktioner. Først i de sidste par år opdagede jeg, at det også er sjovt at skrive filosofisk om billedkunst.
English - If there is such a division into a right and left hemisphere of the brain, using the left one to talk and think about the world and the right one to feel and create things, then I have been swinging most of my life between these two approaches to the world. That visual art should become important in my life became apparent in my teenage years. At elementary and high school I entertained myself and my classmates by drawing caricatures of our teachers. As a student, when I should choose between to go to the left (university) or to the right (art college), I chose (or let me persuade by my parents to choose) the left side. After a short trial period to study something reasonable (law) I chose, however, to deal anyway with something more creative and “unreasonable” (philosophy). Though my own choice this love for wisdom never became a completely happy one. Perhaps this is so because my emotional relationship to the world and my desire to create something visual and sensual never became properly attuned to my philosophical thought and my literary language constructions. First in my later years I discovered that it also can be pleasant to write philosophically about visual art.
|
|
|
I am looking therefore I amMen and words are actual, and you, painter, if you do not know how to execute your figures, will be like an orator who does not know how to use his words.
(Leonardo da Vinci) |
|
| | |
|
|
|
|
|