Koh Samet

06.07.2012 - 10.07.2012 - Koh Samet, del 2

Næste dag var afslapningsdag på stranden – hen under aften tog vi sammen med Peer ind til landsbyen for at se om der var lidt mere gang i den her. Mens pigerne fik massage sad mændene på en bar. Vi fik herefter igen glimrende mad og fik også fornøjelsen af at opleve hvor meget dampene fra stegning af chili egentlig kan gå i øjnene – på trods af at vi sad 10-15 m væk fra stegepanden gik det rent ind. Pudsigt at iagttage at hende der stegede ikke reagerede overhovedet! På trods af at det var fredag var der ikke mange i byen det er virkelig off-season så vi valgte at tage hjem igen og sluttede dagen med en drink på en af vores egen bugts barer.

Næste dag skulle Peer videre og vi havde aftalt at tage på en af de bådture der tilbydes. Vi valgte en ”3-øers tur på 3 timer om eftermiddagen. Turen blev gennemført på en stor speedbåd og startede med at vi sejlede rundt til alle bugtene for at samle passager op – meget spændende når man kun har set stederne fra landsiden.

Herefter gik det over stok og sten til den første ø. Båden ankrede op et stykke fra øen, og så fik alle der havde lyst udleveret redningsveste og snorkler og så var det ud i vandet. Alle snorklede (undtagen Lone), selvom kun Susannah har gjort det før. Da Susannah sidste sommer havde taget et dykkercertifikat på Tenerife, kunne hun fungere som en meget kompetent instruktør og tvillingerne blev hurtigt fortrolige med brug af udstyret.

Ungerne var vilde med det og de så også en hel del på havbunden. Efter et stykke tid var der nogen der fik travlt med at komme op i båden igen – det viste sig at en tysk turist havde trådt på et søpindsvin.

Vi sejlede herefter videre til en andenø, hvor der igen var mulighed for snorkling – rigtig hyggeligt! Endelig sejlede vi tilbage mod Koh Samet hvor vi på nordsiden aføen besøgte en fishing village med bassiner i havet. I bassinerne var der blandt andet en kæmpeskilpadde og nogle hajer. Da man gik mellem bassinerne på to træplanker, var de fleste ret påpasselige når de gik omkring hajbassinet – man fik nemlig udleveret en lille spand med småfisk til at fodre dyrene, og hajerne virkede til at være sultne nok!

Efter dette sejlede vi igen ind i de forskellige bugter for at sætte folk af. Når sejladsen foregik på åbent hav fik båden fuldt speed, så der var nogle pæne hop og bump engang imellem. I det hele taget foregår transport i området meget med mange bump – uanset om det er med taxi, på motorcykel eller med speedbåd!

Den sidste dag på ”vores” skønne ø havde børnene (store og små) aftalt at de skulle prøve en tur med bananen! Det blev endnu en MEGET vild oplevelse – turen skulle vare 30 min men efter 1½ min startede en af de berømte tropisk regnskyl!!! Det styrtede ned og blæste voldsomt – bølgerne var meterhøje og når de røg af var det ikke umiddelbart muligt at se hinanden mellem bølgerne. Vi var alle efterfølgende enige om at en tilsvarende tur aldrig villle være blevet gennemført i Danmark – det havde diverse sikkerhedsregler ikke tilladt. Men MEGA sjovt var det – specielt da speedboatføren forsøgte at smidde børnene af inde i bugten (han skulle fylde benzin på) men børnene blev siddende så han måtte længere ud inden han fik dem af, så han kunne putte mere benzin på.

Koh Samet er en skøn ø – som klart kan anbefales til alle!!! Dem der ønsker lidt mere fest og farver skal dog nok lidt længere ind mod øens hovedby – vi havde det dog super skønt på ”vores” strand.

Hilsen Lone

03.07 – 05.07 Koh Samet

Turen fra Khorat gik med 2 busser via Bagkok til Ban Phe og derfra videre med båd til Koh Samet, hvor vi ankom ved 7 tiden. Fra den lille havneby skulle vi videre til Vongdeuern beach, hvor vi havde booket en lille familiehytte. Vi kom afsted ved 8 tiden med en taxi på en nærmest jungletur gennem nationalparken på en ubeskrivelig ”jordvej” i en åben pick-up hvor eneste lys kom fra fuldmånen over os. En helt fantastisk oplevelse – hvor stemningen var i top - for som Seb sagde: ”Louise fik snakket med Marina, Susannah fik snakket med Denis, Arne fandt en ATM, Seb fik en pandekage og mor er glad fordi alle andre er glade!”.

Taxi’en satte os af for enden af vejen – og pegede på en lille sti!!! Hmmmm! Vi tog rygsækkene på nakken og gik ad stien som ledte til en fantastisk flot lille strand med resturanter helt ned i vandkanten. Vores sted lå i den anden ende af stranden – børnene og jeg valgte at gå i vandkanten mens Arne foretrak at gå gennem restauranterne for ikke at få våde sko! Super fin tur til vores lille hytte!

Næste dag åbenbarede sig den flotteste strand i en lille vig – en række restauranter/barer og hytter, ikke mange turister og eneste trafik er bådtrafik og ”krabbetrafik” – dvs små krabber der suser henover stranden.

Første dag regnede det en stor del af dagen – men vi fik alligevel badet og nydt livet. Og så fik vi besøg!! Peer kom til øen – super hyggeligt! Til aften var regnen hørt op og vi havde en rigtig hyggelig aften med super lækker middag og drinks i måneskinnet. ”Desværre” blev Sebastian smidt i vandet af Louise og Susannah og Louise var jo så nødt til af ren sympati at følge med – så de to badede i næsten 1 time, frem til kl. 23 hvor jeg måtte jage dem op i bad og i seng!

Dagen efter lejede vi fire motorcykler og så var det ellers afsted ud på de vilde våger. ”Vejene” er ubeskrivelige – ja egentlig kan man vel ikke kalde dem veje, det er jord, grus, huller, sten og sprækker i en skøn sammenblanding. Dertil kommer at man teknisk set skal køre i venstre side – men som Arne sagde; ”Det har vist ikke den store betydning på disse ”veje”!”. Det var vildt skægt på trods af at farten vist ikke sneg sig over 20 km. i timen! Vi kørte på ALLE øens veje, hvilket heller ikke er svært da øen kun er ca. 12 km2. Peer lå forrest og Susannah dannede bagtrop! Vi fandt den skønneste lille vig med en helt fantastisk uspoleret strand – som Susannah sagde: ”Dette sted må være ideelt til en bryllupsrejse!”.

Nu er de lokale Thaier ankommet til øen og der er VILD gang i kareoke!!!

Fortsættelse følger.

Hilsen Lone

Susannah Keller Finn | Dublin 2 - Ireland | Tlf.: +353877918605 | susannah.kellerfinn@gmail.com