Det var et entusiastisk publikum, der ventede de to orkestre Hijazzkâr og Romano Suno, da Musikcaféen [REAL] 12. november havde inviteret til længselsfyldt tyrkisk folkemusik og energisk Roma-musik og-dans.
Aftenens første indslag kom fra århusianske Hijazzkâr, som introducerede de ca. 100 gæster for den smukke tyrkiske folkemusik med et helt specielt tvist af osmansk kunstmusik og alaturca jazz . De seks musikere indtog hurtigt koncertrummet og - tilsyneladende - publikum, med karisma og sange, hvor forelskelse, giftermål og knuste hjerter fyldte tekstuniverset. Akkompagneret af baglama, oud, cümbüs, klarinet, keyboard og percussion, tog Hijazzkâr og, ikke mindst, Ahmed Ûnal Alici på vokal, Musikcaféens gæster med på en fantasktisk rejse, hvor der var plads til både fordybelse og dans.
Og når vi nu er ved dansen, så skulle man umiddelbart tro, at aftenens andet indslag, Romana Suno, ikke ville havde meget plads til dette, da den 15 mand/kvinde store trup indtog Musikcaféens scene. Men med fire mand på bl.a. guitar, kontrabas, mandolin og vandkrukke, var der kun 11 tilbage, der skulle danse, og de havde bestemt intet problem med pladsen. Den næste times tid gav Romano Suno en medrivende og imponerende opvisning i dans og musik. Publikum fik smagsprøver på trin, fart, koordination og attitude, hvilket tydeligvis talte til folks lattermuskel, men samtidig efterlod et publikum fuld af beundring.