Dansk

Deutsch

English

Onsevig Camping &"Den Fuldkomne Fisker".

Uge 2

Efter morgenmaden besøgte vi det gamle kloster . I betragtning af , at klostret er over 1000 år gammelt og at det har overlevet oversvømmelser - krige - revolutioner m.m. er det fantastisk velbevaret. For knap 100 år siden blev klostret delt i to af et jernbanespor og delvis benyttet som kemisk fabrik. Et trofast men også et noget praktisk gudsforhold synes at præge befolkningen i dette område.

Klostrets gårdhave omkranses af 46 søjler med bibelske scener. Den religiøse fantasi fejler ikke noget ..... men hvoraf kommer forestillingen om et sådant væsen?
På andre søjler var Djævle ved at spise yndige jomfruer som blev ristet over svag ild.

Og så afsted mod Alanterhavet. Igen af småveje . Vi er nu lidt trætte af Frøken Tom Toms biveje og stier. Med tungen lige i munden gik det.Mellem søjlerne var der 10cm på hver side af bilen , så tempoet var langsomt.

Efter 8 timers kørsel nåede vi Biscayen . Volsomt vejr med bølger høje som huse.
Camperen vippede noget i vinden , men det er jo dejligt at sidde indendørs med varm the og lækre madder . Næste morgen gik vi en tur langs stranden.Bølgerne havde lagt sig og vinden var næsten væk. Herefter kørte vi mod Donostia s. Sebastian.

Fra Capbreton til Donostia S.Sebastian
Så kom den dag vi ikke lod os forføre af Mrs. Tom Tom supersnedige sirenesang .4*motorvejsafgift for 2 timers kørsel,men okay - elegant ført til en fin camper p. plads -roligt sted , og med nem adgang til bus 10 min. ind til byen. Vi tog straks bussen  ind til city , der i den gamle bydel bød på restauranter i tonsvis med Pinchxos . Svært at vælge .......Man vælger ved en lang  bardisk og de varmer og serverer dem man har udvalgt

Mange fiskeudgaver med rejer , torsk , små ål , blæksprutter , ansjoser meget friteret i tynd dej , meget æg , svineblod , foisgras , søpindsvin,  mayonaise med kabers , torsk og kartoffelmos. Alt på brød eller friteret i små skåle eller glas - nogle anbragt på tværs af et lille glas .

Vi tog bussen hjem ....måtte sove lidt oven på disse sindsbevægende timer med sååååå gode pinthxos. Allez - med bussen ind til byen igen . Denne by emmer af liv og slentren på gader om aftenen er en oplevelse i sig selv. Selv om vejret kun bød på 12 grader sad mange udenfor og hyggede sig .Langs stranden var der gang i belysning og bølgeskvulp. I tilfælde af manglende beslutsomhed , havde vi rådført os med Tripadvisor....4 steder kikkede vi ud og meget velvalgt kom vi ind på "Bar Ceruko"

Oplagt betjening og hurtigt havde vi 4 pinthxos hver på bordet.Vi gik i selvsving  hurtigt , da alle bidder var smagfulde og overraskende . Snart efter yderlig 3 stk dertil vin og øl . Mætte og  fuld af gode ideer tog vi bussen hjem til camperen.

Fra Donostia  S. Sebastian Tll Bilbao
Ikke det store at berette . Regnvejrskørsel et par timer langs kysten . Fantastisk smukke bjerge . Fandt en camperplads i bjergene lidt uden for Bilbao. Bilbobus nr. 58 kørte os ind til byen.Indkøb og en ny paraply til Fru Madsen. Udsigten herfra er fantastisk .......Hele Bilbaos lyshav omgir os. . Imorgen står den på besøg på Guggenheim museum .

Dag 2 i Bilbao

Vi vågnede mange gange i nat og oplevede lyde som boede vi i en sardindåse .
Regnen var så voldsom,at vi knap ku snakke sammen.
Blev i sengen med kaffen og troede det ville stilne af. Men vi måtte sande at når skyen var ovre ,kom der bare en ny med tonsvis af regn... Altså på med støvler og paraply ned til bussen.Dette  var jo dagen ,hvor Guggenheim museet sku indtages.
Vores pejlemærke blev et højt spektakulært tårn ,der blev retningsangivende for vejen til edderkoppen og det organisk formede museum.Fra Bussen gik vi ... i regn med alle de andre paraplyer. De er så vant til det ,ser man.Børn.gamle koner og smukke mænd,svanser blidt gennem regnen. Jeg fik våde fødder og drømte om kaffe og synes Guggenheim ku vente..Ved indgangen,ku man henstille sin paraply i en billetteret opdelt opbevaring,,gennemført ikk ? På 3 sal fik jeg endelig suppe.og tørrede mine strømper med servietter.Japaneren v.s.a. synes vidst ikke helt om mit tørringsforsøg..men for en europæer gælder alle kneb.Selve museet var fantastisk- Alt hvad man forbinder med et hus er opløst i runde og skæve former og vinkler. Og det fungere.

Men indholdet ? Vi er ikke Rindalister , men når et 6m2 stort lærred er udsmykket med 5 linjer.Og er placeret i rummet for mesterværker , sammen med Andy Warhol 140 portrætters billede af Marilyn Monroe , for ikke at nævne installationer af havesten  lagt som på en perleplade !! - fjernsyn med spetakulære småfilm , m.m. Vi følte os lidt - som et eller andet imellem : Bønder der lige er kommet ind med 4 toget ... og den lille dreng der ser forundret på kejseren.
Men denne her er overbevisende

Fra Bilbao til Cudillero
 Køreturen langs den Nordspanske kyst var betagende. Den ene spetakulære lille by efter den anden lå som en perlerække . Vi blev enige om at denne del af Spanien fortjener et længere ophold,men måske på en anden årstid. Kysten er fyldt med små bugter hvor små byer gemmer sig ...klinet op ad bjergsiden.

I denne lille fiskerby var fiskeriet stadigt aktivt,fisk blev afhentet af kølevogne og 12 restauranter serverede fiisk,fisk og fisk.. Det måtte jo smages.
Carl bestilte tapas,men han ku ikk få andet end lidt stegte små pebre,kartofler og noget der lignede medisterpølse.  Derimod fik jeg de lækreste frittede sardiner, selv hovedet var delikat.
Vi sad udenfor.hvor folk gik forbi med krabber så store som vaskebaljer,og hentede take away fra diverse restauranter. Denne nat blev vi på en sexet tankstation nord for byen....

Jeg tror at undergrunden mest består af skiffer som - når det bliver vådt  -
stråler i alle regnbuens farver.

Restaurant`Den Fuldkomne Fisker`-Hanne&Carl Madsen Byskovvej 42 Onsevig 4913 Horslunde  | Tlf.: +45 54932700 | denfuldkomnefisker@gmail.com