Rejse CV / 2023 Malta

2023 : Malta

En efterårsudflugt er ikke værst og efter en fantastisko sommertrip til Island var det vist på sin plads med en tur i efterårsferien. Der var lidt destinationer oppe og vende bl.a. London, Porto og Malta. Det var 15 år siden jeg sidst var på Malta og TR havde aldrig været der - så det blev valget. Der blev søgt lidt på Ryan Air og selvom det var en dyr periode slog vi til på et par mandags afgange. Der blev booket lejlighed i Sliema bydelen. Bare at vente.

Mandag d. 16. Oktober 2023
Vækkeren stod til kl. 02.15 og der var afgang kl. 06.00 fra BLL med Ryanair ontime og ankomst kl. 9.00. Fra Booking.com fik vi gratis taxi ind til lejligheden i Sliema. Normal checkin kl 15.00 med vi fik en early check-in til kl. 10,00. Ok lejlighed efter sydlandsk standard - fik styr på koderne og så ud i byen en runde og checke ud. Det tegnede godt - frokost ved havnen med udsigt. Fedt langs havnepromenaden med turbåde og andre skuder. Lige en middagslur inden en tur rundt langs vandet. Flot udsigt og vi endte på bagsiden af Sliema på en fortovscafe til en schnitzel og en cola. Masser af folk i byen - mange forskellige nationaliteter så det ud til. Det var en go' start på ferien på Malta.

Tirsdag d. 17. Oktober 2023
Ingen faste planer for Idag så efter lidt morgenmad i lejligheden monterede vi gåsko og så afsted. Tog den lille shuttlefærge over til Valletta - EUR 1,50 for en tur. Tog den langs vandet rundt. Typiske sydlandske sandfarvede bygninger overalt. Nogle museer undervejs og fine udsigt mod Sliema og over havet. Forbi krydstogterminalen og der var en af de store inde - altid spændende. På Waterfornt lå også HRC så her tog vi en lækker frokost. Den var ikke så stor men nr. 45 blev besøgt. Op i den gamle nydelige bydel lidt - hyggelig med små butikker og restauranter. Shuttlen retur igen og hjem til en skyller inden der var aftensmad nede ved promenaden. Masser af store både langs kajen - ved ikke om folk bruger dem til at sejle med eller bare for at vise sig. En Shake på BK inden der var tid til at gå til køjs.

Onsdag d. 18. Oktober 2023
Dagen står på sejltur til Gozo, Comino og Blue Lagoon. Lidt morgenmad og ned til båden. Der var godt fyldt op af turister. En times sejlads langs nordkysten og vi lægger til på Gozo, hvor busserne er klar til at køre os lidt rundt på øen og en frokostpause i Victoria. Det meste er sandfarvet hernede. Så lidt drivhuse og lidt kålmarker, men det må kræve noget vanding - så godt nok tørt ud. Next stop Comino, hvor vi lagde til i Den Blå Lagune så folk kunne bade og gå lidt rundt. Det var ret lækkert. Hjemme igen sidst på eftermiddagen til en skyller ind der var lidt aftensmad ved vandet. Endnu en lun dag, men aftenerne er lækre.

Torsdag d 19. Oktober 2023
En stille dag hvor vi sov til vi vågnede og tog en stille morgenmad. På med vandreskoene og ud og se os omkring. Tog den langs vandet og en tur ud på Manoel halvøen. Der var en stor borg, men den var lukket for sådan nogen som os. Godt nok mange faldefærdige og forladte bygninger. Rigtig mange lystsejlere rundt i de forskellige lystbådehavne - nogle ordentlig skuder indimellem. Gik videre over mod Valletta og lidt rundt i bydelen der. Frokost på en fortovscafe og ellers med shuttlen retur igen til vores hood. Aftensmad på Tiffanys Bistro ved promenaden - også her var der masser af udenkands arbejdskræft, især fra Asien. Hjem til lidt relax.

Fredag d. 20. Oktober 2023
Idag står den på ø rundtur med afgang kl. 9.00 fra havnen. Den sædvanlige info om Malta inden vi nåede til et udsigtspunkt. Ikke det vilde men nu har vi været der. Videre til en botanisk have med lidt blomster og træer. Deres problem er vand - så det var en lidt fesen udgave af en botanisk have. De har ikke nok vand på øen og med over 300 solskinsdage om året er det svært at dyrke ret meget her. Vi så kål, grøntsager og lidt drivhuse. En del kaktusser hvor blomsterhovederne bruges. I Rabat stoppede vi, hvorfra vi gik en runde i Mdina - en gammel bydel, som virkede lidt museumsagtig. Fin frokost på en restaurant med 3-retters. Lidt rundt på øen som sluttede med et på besøg på et smykke og glas værksted. Aftensmad ved vandet med musik - den det noget.

Lørdag d 21. Oktober 2023
Ingen planer for dagen så vi skulle ud og gå. Modsat havnen og mod St. Juiens - vi gik lidt på må og få mod vandet. Ganske flot langs vandet så vi belønnede os selv med en bananshake på MCD i ly af varmen. Slentrede moden lille fortøvscafe til lidt frokost. Herefter var der lidt besøg i lidt souvenirboder. En skyller iog en lille morfar nden dagens aftentur. Det blev kineser i dag med noget langsom betjening. Endnu en fin og varm dag.

Søndag d. 22 Oktober 2023
Allerede sidste dag - startede med homemade morgenmad inden det var lidt rundt og gå lidt. Efterhånden havde vi set det meste så vi hoppede med på en havnerundfart. 1,5 tmes tur rundt i de forskellige havneområder. rigtig fint at se det hele lidt fra søsiden i skønne vejr. En fint tur. Lidt frokost åp en fortovs beværtning og det sidste grej købt. Lidt hjem i hyblen for at rydde lidt op og pakke lidt. Sidste aftensmad blev igen på vores "stamsted" ved vandet med musik og god betjening. En hyggelig sidste aften og forholdsvis tidlig i kassen da vækkeren ville ringe ved 6-tiden.
Mandag d.. 23. oktober 2023
Nogenlunde tidlig op for at gøre klar til en tur i flyvehavnen. Sku' prøve Uber for første gang og det var rigtig fint.  Klik klik og der var fundet og bestilt en vogn i nærheden. Få minutter så var han der og det gk mod flyvehavnen. Af med rygsækken og gennem security.  Noget af dt første vi så - HRC nr. 46 sådet blev til en croissant og en gang morgenthe. Planlagt afgang kl 9.40 og vi var klar til afgang. MEN så var der en klovn der havde afleveret sin kuffert men glemte at komme med på flyet. Så måtte alt bagage ud og mandens kuffert findes - så gik der en times tid med det og samtidig mistede vi vores plads i lette køen. 1,5 times forsinket kom vi til Billund - fat i bilen og hjemover. Endnu en fed tur - og Malta i efteråret er en god kombi, hvor det er nogenlunde udholdelig ikke fyldt med en masse unger.