Interesser / Sicilien

Sicilien

Bryllupsrejse i september 2005

Jeg har altid en særlig glæde når jeg skal ud at rejse. Yesss - nu sker der noget der er anderledes end den sædvanlige hverdag!

Denne rejse var helt særlig fordi Judith og jeg lige var blevet gift om lørdagen den 3. september 2005 i Højby Sjælland kirke - med fest på Anneberg.

Mandag den 5. september tog vi af sted på vores 14-dages rejse rundt på Sicilien.

Jeg har været på Sicilien flere gange. Første gang i 1995 på et ophold der varede næsten 3 måneder.

Palermo

Turen over Alperne var fantastisk. Det var som om vi fløj på højde med tinderne og kunne kigge lige ned i "kindtænderne".

Alperne der stikker op gennem skyerne

Vi landede som planlagt i Palermo Lufthavn og skulle lige have vores bagage inden busturen til Palermo by hvor vi havde forudbestilt Bed & Breakfast på "San Onofrio" hos Claudia Rubino.

Vores kufferter var selvfølgelig blevet væk fordi vi havde mellemlandet i Milano. Judith havde været pessimistisk på forhånd - og ganske rigtigt. Vi stod i kø et par timer og måtte så tage afsted til byen med vores minimale håndbagage. Vi nåede frem og blev indkvarteret hos Claudia som straks tog action på situationen og kontaktede lufthavnen.

Det viste sig at der var gået rod i destinationerne og vores bagage var sendt til øen Lipari (hvor vi skulle ud 10 dage senere) i stedet for til Palermo. Der ville gå 2-3 dage inden vi fik bagagen at se igen, men den var da i det mindste ikke forsvundet helt.

Vi kontaktede banken for at få accept på at vi kunne bruge 6.000,- kr. på tøj og toiletsager som vores forsikring havde garanteret. Det gik der også ged i, men endelig lykkedes det og vi kunne gå på shopping i Palermo.

Snusket handelsgade i Palermo

De næste par dage var vi rundt i byen. Der er brede og imponerende corsoer og piazzaer og vi forvildede os også ind i de mindre og mere luskede gader, hvor der er små butikker og værksteder alle vegne. Snedkere, tømrere, smede og elektrikere som arbejder på livet løs med netop deres håndværk.

Et sted er der et kig ind i et slagteri hvor der hænger grisekroppe på kødkrogene og den fade lugt af varmt kød damper ud i gaden hvor hundene lusker rundt for at se deres snit til at stjæle en luns kød eller et kødben.

Den 3. dag kom vores kufferter - der manglede intet og vi var glade for at få vores egne ting igen.

En meget eftertænksom dreng - måske også lidt trist

Selvom Palermo er en stor by med masser af liv, kan der også være plads til eftertænksomhed som man kan se på den lille fyr der sidder på kantstenen og overvejer næste step i karrieren.

Erice

Città della pace e della scienza - byen for fred og videnskab.

Vi lejede en bil og kørte vestpå langs kysten til en meget spændende bjergby der hedder Erice. Byen ligger i 800 meters højde med en storslået udsigt over Trapani mod vest. Vi serpentinede os opad, og en halv time efter var vi i den charmerende lille bjergby.

Den er bygget i 1100-1300, og alle de indre gader er brolagte. Mange af husene er bygget af grå kampesten. Vi fandt et godt sted at overnatte lige i centrum. Næste dag vandrede vi byen rundt inden vi kørte ned fra bjerget og fortsatte mod syd.

Erice på toppen af bjerget

Selinunte

Der er templer og ruiner over hele Sicilien. Nogle af de mest kendte er ved Agrigento. Både Judith og jeg havde været her før, så vi kørte i stedet til Selinunte som ligger helt ned mod kysten.

Der var meget stille i byen fordi vi var der udenfor sæsonen, men det gjorde ikke noget. Det virkede lidt som Løkken og Blokhus en vinterdag. Vi fandt et godt hotel hvor vi blev et par overnatninger. Der er jo ikke meget at at komme efter udover templerne som vi så dagen efter, men der var rart at være.

Fiat Cinquecento med siciliansk kunst

Ved kiosken holdt denne spraglede Fiat Cinquecento med de typiske udsmykninger som man ser på de sicilianske kærrer.

Siracusa

Siracusa er en skøn by med mange spændende seværdigheder. Vi var der et par bagende varme dage hvor vi var rundt at se på det store amfiteater der stadig bruges til skuespil og musik. Der er den spændende grotte som hedder Dionysos Øre og der er Rebslagergrotten.

I byen ligger den moderne Santuario della Madonna delle Lacrime. Bygningens design er meget imponerende. Inderst en stor cirkelsal med alter, og i en ring udenom mange mindre rum med hver sit alter. Loftet rejser sig højt og bliver til ingenting øverst i den elegante kegle. Udvendigt ser man faktisk kun taget der 50 meter oppe bærer en forgyldt figur med solstråler af blankt stål.

Santuario della Madonna delle Lacrime

På øen Ortigia så vi også Aretusa-kilden der er en ferskvands-kilde der ligger lige ud til det salte havvand - kun med et stendige imellem.

Det er også i Siracusa man finder historien om Lucia som vi fejrer hvert år den 13. december. Lucia blev udsat for de frygteligste torturmetoder fordi hun nægtede at gifte sig.

Hun blev lukket inde i et et bordel, trukket hen ad gaderne af to okser, overhældt med brændende tjære. Flammerne bed ikke på Lucia og man var nødt til at halshugge hende. Endelig er legenden at Lucia også fik fjernet øjnene som en del af torturen, og derfor er hun i dag øjnenes helgen.

Sant' Alessio Siculo

Næste stop på ferien var den lille by Sant' Alessio Siculo hvor jeg har boet i 3 måneder i 1995. Det er en hyggelig strandby med lidt turisme, men også med helt almindelige mennesker der lever et helt almindeligt liv.

Jeg viste Judith rundt de steder jeg kendte i byen og i omegnen. Vi kørte op til den lille bjergby Forza D'Agro som ligger med en fantastisk udsigt over hele området. Det er her nogle af scenerne fra Godfather er optaget - blandt andet bryllupsscenen foran den store kirke.

Vi kørte selvfølgelig også en tur til Taormina som ligger 15 km sydpå. Her er der altid liv på hovedgaden og man kan sidde og betragte livet på pladsen foran kirken.

Capo Sant' Alessio med den gamle saracener-borg

Lipari

Så gik turen nordpå - forbi Messina og videre til Milazzo. Her afleverede vi den lejede bil og tog med færgen til Lipari som er en af de Æoliske øer. Vulcano og Stromboli hører også til denne gruppe og man kan se øerne fra Lipari.

Da vi gik af færgen blev vi straks kapret af en kvinde der havde et værelse til leje. Vi fulgte med og sagde ja til det. Værelset lå helt perfekt lige i udkanten af byen og med en skøn havudsigt.

De næste par dage lejede vi en scooter og drønede øen rundt og beundrede udsigter og smukke vinmarker.

Lipari med hovedbyen

Tilbage til Palermo

Det var vores plan at sejle direkte fra Lipari og til Palermo, men lige netop den morgen vi skulle af sted var båden aflyst. Så vi tog færgen tilbage til Milazzo og derfra med toget til Palermo. Vi havde en skøn tur hvor vi snakkede med et par indfødte unge mennesker der fortalte lidt om de trange kår i Palermo og om kriminaliteten på Sicilien.

Tilbage i Palermo kom vi "hjem" til vores Bed & Breakfast hos Claudia.

Det smalle byhus overfor vores Bed & Breakfast

Turen var ved at være slut for denne gang. Det var en skøn bryllupsrejse med tid til hinanden og med masser af gode oplevelser.

Vi ses igen Sicilia!

Tim Bregning Karlsen | Himmelev Have 3, st. 4, 4000 Roskilde - Danmark | Tlf.: 2548 1848 | tim@bregning.it