Der var mulighed for vibrato og der var en volumen-pedal så man kunne styre musikkens dynamik.
Jeg begyndte at høre moderne orgelmusik med Klaus Wunderlich og Ole Erling. Jeg blev helt vild med orgler og orgelmusik og sugede til mig alle mulige steder.
Jeg elskede brochurer og blade hvor der stod noget om hvad orglerne kunne og hvordan de lød. Jeg kunne det meste af det udenad og nogle gange kunne jeg blive helt syg af længsel for at eje disse vidunderlige instrumenter.
I 1. eller 2. real var jeg i erhvervspraktik i Svinninge Musikhandel. Den var dengang ejet af Poul Rasmussen. Desværre er både Poul og butikken væk i dag. Huset er revet ned til fordel for boliger og et bibliotek.
Der var liv og glade dag i butikken - og der sad altid nogle muntre fyre i baglokalet. Ofte kom der "rigtige" musikere som gav et par numre og snakkede "professionelt" om instrumenterne. Det var skønt.
Jeg prøvede de nye Farfisa og Hammond-orgler med rigtig levende Leslie på og jeg prøvede de nye synthesizere fra Roland.
Ved at arbejde i ferierne som medhjælper på Højby Mejeri og som opvasker på Lyngkroen i Rørvig fik jeg sparet sammen til at købe mit drømme-orgel - nemlig et Elka Capri Duo. Jeg havde læst i et musikblad at det var det orgel som organisten fra Jørn Grauengaards orkester spillede på - så det måtte være godt! Jeg hørte dem engang i Høve Skov, men da spillede han på et helt andet orgel.