Silkeborg Seminarium
Efter et par måneder hjemme i Højby og på Odden som lærervikar, flyttede jeg til Silkeborg, hvor min daværende kæreste Bente boede. Hun var med i FDF/FPF og var (og er stadig) meget musikalsk.
Jeg vidste stadig ikke hvad jeg ville være "når jeg blev stor", og søgte læreplads som tømrer i Silkeborg - men fik aldrig nogen læreplads.
Så dér var jeg - 25 år gammel - havde lyst til noget med håndværk (helst træ) og til noget med musik, så derfor søgte jeg ind på Silkeborg Seminarium, hvor jeg kunne kombinere begge dele, hvis jeg kunne få både sløjd og musik som liniefag.
Jeg startede på Seminariet den 1. august 1981. Det blev en forrygende og lykkelig tid for mig. Jeg var i en rigtig god klasse og fik venner for livet - vi er stadig et par "drenge" (nu modne mænd med gråt eller manglende hår) der mødes når det er muligt.
Musiklivet var helt i top og jeg fik alle muligheder for at øve mig og udvikle mig. Der var altid spændende opgaver med koret, med forårskoncerter og med lidt småbands i fritiden. Vi havde nogle meget dygtige lærere: Erling Tolbøll Mouritsen, Einar Ege Møller og Steen Aage Madsen. De var ikke helt nye, men de var alligevel med på lidt af hvert.
Min studiekammerat Mogens Lund og jeg tog et ekstra år hvor vi især gjorde meget ud af musikken. Vi tævede kadencer, skalaer, koraler, højskolesange og lavede øvelser i alle de grundlæggende håndværksfærdigheder i musikken.
Mit andet linjefag var sløjd, hvor jeg var så heldig at have Hartvig Nielsen som lærer - han vidste alt om hvordan et stykke træ oplevede livet, hvordan det tænkte og hvordan det opførte sig under alle forhold. Det var sjove, muntre, spændende og seriøse timer vi havde sammen.
Da vi nærmede os eksaminerne til linjefag, skulle jeg finde på et godt projekt til både musik og sløjd. Jeg havde et stykke tid gået og tænkt over tonesystemets opbygning - altså over at vi i vores del af verden bygger al vores musik på en skala der består af 12 toner.
Jeg begyndte at undersøge fænomenet nøjere og undrede mig over at klavertangenterne var organiseret som de er: 7 hvide stamtoner og 5 sorte afledninger. Pludselig havde jeg ideen til mit projekt i sløjd; jeg ville lave en model af et keyboard, hvor tangenterne var organiserede på en mere rationel måde. Jeg ville vise en meget nemmere måde at spille skalaer, akkorder og melodier på - i alle tonearter.
Læs meget mere om mit TimBoard