Aktiviteter / Oplevelser / Lottes tur til Cottbus

Lottes tur til Cottbus

Lottes tur til Cottbus den 6. – 8. juni 2014

Da jeg blev inviteret med på pinsetur takkede jeg straks ja. Min erfaring indenfor flyvning er af nyere dato. Turen ville blive dobbelt så lang som jeg før havde fløjet. Betænkelighed meldte sig. 3½ time var lang tid på meget lidt plads i samme stilling (vi fløj i en Grob 109- der er ikke meget plads i sådan en!) og jeg er ikke så smidig som engang, men det lød så spændende, at det måtte prøves, og jeg glædede mig meget.

Endelig kom dagen, men vejrmeldingen var ikke alt for god, så der blev studeret vejrkort, fronter, vindretning, regnet på hastighed, rute osv. Vejret var så dårligt, at det blev besluttet at vente til næste dag kl. 10. Vi tankede, så flyet var klar, og derefter blev der foretaget flere opringninger for at aflyse overnatninger og rykke alle aftaler. Jeg var lidt bekymret for arrangementet.

Vi mødtes i klubhuset om fredagen over en kop kaffe og en basse. Så blev vejr og fronter, muligheder og ulemper og tidspunkt for afgang grundigt gennemgået. Beslutningen blev, at vi satsede på kl. 14. Det lykkedes. Vi kom i luften, solen skinnede og det var dejlig varmt. Dog var der nogen turbulens hele vejen. Det var ikke så behageligt, men jeg fik lidt ”undervisning”, og efter 3½ time var målet nået. Vi fik en flot landing. Min plads var polstret med puder, og jeg var smidig nok til at komme ud ved egen hjælp ! Flyet blev tanket op, tømt og sikret, så ca. ½ time til hotellet.

Vi ankom som de sidste, og nu skulle det blive godt med en kold øl. Den nød vi i skygge under parasollen ved hotellet sammen med de andre fra selskabet. Vi aftalte at mødes igen senere for at finde et sted i byen at spise. Så kom det ”nervepirrende” øjeblik, hvor Poul skulle have besked fra bådmanden om sejlturen kunne flyttes. Han fik forbindelse og alt var ok – bådturen kunne gennemføres med en kollega.. Det var en meget lettet mand jeg så efter den samtale.

Vi fik rørt benene og set lidt af byen, inden vi gik til restaurant ”Stadtwächter”, som havde plads til 12 personer uden forudgående reservation. Et hyggeligt sted, hvor der blev serveret snitsler i størrelse XXXL. Dejligt med et godt måltid efter en lang dag, men umuligt at spise op. Hurtigt var stemningen helt i top, og der blev snakket flyvning og fortalt om pinseture. Desserten i form af noget flydende blev indtaget på torvet. En meget god afslutning på en varm sommeraften.

Lørdag mødtes vi igen. Turen gik til Lübbenau/Spreewald, hvor en båd til 12 personer ventede os kl. 11. Ved souvenirboden fik 3 af mændene øje på kaptajnskasketter, og sådan én måtte de eje. Så var der fotografering. Hvem så bedst ud ? Nu videre. Vi kom om bord, fik bestilt lidt væske til at nyde undervejs (vejrudsigten sagde 37 grader i skyggen !).

Derefter blev vi staget rundt i kanalerne. Et meget særpræget område. Mange kilometer kanaler, bebyggelse på begge sider, og alt fragtes af vandvejen. Lidt eventyragtigt, og var det ikke for alle turisterne, kunne man tænke sig 100 år eller mere tilbage. Undervejs gjorde vi ophold. Der var bestilt grillmenu, og frau Müller fik en velfortjent pause, inden vi igen blev staget videre omkring.

Det blev til endnu et ophold på ½ time, hvor det var muligt at gå på frilandsmuseum, få en is eller købe souvenirs. Derefter sejlede vi stille videre, til tures sluttede kl. 16. En helt speciel oplevelse. Dejlig afslappet på en varm dag i strålende sol.

Festmenuen var bestilt til kl. 19 på hotellet. Der fik vi en overraskelse. Mette og René, som eller havde været nødsaget til at melde afbud var fløjet ned for at deltage i middagen, så der blev hurtigt dækket op til 2 personer mere. Det var ”a la carte- menu”, så der gik nogen tid med bestillingen. Men stemningen var rigtig god, og der blev talt om dagens oplevelser, og flyvning i særdeleshed. Og hvad det angår, har jeg meget at lære og forhåbentlig flere oplevelser at se hen til.

Samtalen kom til at handle om mangt og meget. F.eks. forklarede Robert meget indgående hvad hans arbejde som aktuar handlede om. Det gjorde han usædvanligt levende, så Birgit foreslog ham at optræde som stand-up, det ville helt bestemt blive en succes. Den første optræden kunne være ved en klubaften. Jeg blev ikke klar over, om Robert var helt enig. Det må tiden vise. Jeg havde også hørt noget om at Ejner skulle holde en festtale, men det blev ikke rigtig til noget ! Også denne aften sluttede på torvet, hvor vi nød desserten på en dejlig varm sommeraften.

Så oprandt dagen for hjemturen. Der blev studeret vejrkort, diskuteret fronter og lagt rute. Intet blev overladt til tilfældigheder. Det blev besluttet, at vi ville flyve kl. 15. Ventetiden benyttede vi til en gåtur. Vi fik set kirken, nogle af de små gamle huse. Især parken var dejlig. for temperaturen var oppe på 34½ grader.

Efter frokost tog vi en taxa til flyet, og 15.15 lettede vi og vendte næsen hjemad. Kl. 18.18 endnu en flot landing i Roskilde. Turen hjem var meget mere behagelig. Ingen turbulens. Dejligt. Flyet blev tjekket, tømt og trukket i hangar. Vi sluttede dagen i klubhuset med en kold øl, sammen med Birgit, Ejner, Pernille og Hans, som var ankommet nogen tid før os.

En flot pinsetur med mange timer i samvær med rare og hyggelige mennesker.

Lotte
Roskilde Flyveklub | Lufthavnsvej 30, 4000 Roskilde  | webmaster@roskildeflyveklub.dk