Nye indlæg

Interview med Kim

22-02-2014
Her i Afks har vi haft en del nye spillere siden vi åbnet. 
En af dem er Kim som aldrig har spillet figurkrigsspil før, men nu har han spillet Flames of war siden august måned, og lige været med til sin første turnering.
Ud fra dette har jeg haft en lille snak med Kim om hvordan det har været at starte på Flames of war og hvordan de første spil har været. 

1.       Om mig selv og Erfaring med Flames of war

Jeg er i midt trediverne, har en god karriere og er både gift og har børn. Har spillet Flames of war i et halvt år, og er aktivt medlem af AFKS.

2.       Hvad fik mig til at vælge Flames of war.

Jeg havde aboslut ingen erfaring med figurkrigs spil før Flames of war, og jeg havde da også min fordomme omkring hvem der spillede figurkrigs spil. For mit vedkommende blev figurkrigs spil hovedsaligt spillet af 15 årige nørdet flaskedrenge, 40 årige mænd som har svært ved at blive voksne og enespænere som sad hjemme indendørs hele sommeren og malede figurere, uden at have et sideløbende socialt liv.

Men jeg har alligevel som mange andre, altid haft lidt strategisk interesse, og jeg har da også som så mange andre, fundet mig selv spille RISK i min unge dage. Men det var først 15 -20 år senere, efter nogle hyggelige AXIS & ALLIES spil aftener med venner, hvor god whisky og gode cigarer vægtede som en stor del at spillet og hyggen. At interessen for strategispil blev større og ønsket om at finde det ultimative strategi spil startede.

Jeg begyndte at søge om strategispil på nettet, og endte hver gang med at læse blogs eller hjemmesider om spillet Flames of war, dog stadig med mine tideligere nævnte fordomme i baghovedet.

En dag faldt jeg over en hjemmeside om figurspil klubber som havde interesse for Flames of war, og fik den tanke at det var en mulighed for at kigge nærmere på dette spil, og kunne derved se med egne øjne, om det var et nemt tilgængeligt spil som evt. kunne udskiftes med det efterhånden noget stationære AXIS & ALLIES spil. Det skal siges at jeg på dette tidspunkt stadig ikke havde nogen som helst anelse om hvad Flames of war spillet var for noget, ud over de billeder og reviews jeg havde set på nettet.

Jeg mødte i klubben AFKS, efter aftale, og blev mødt og taget godt i mod af klubbens medlemmer, som stik imod mine forventninger viste sig at være dannede og social stærke voksne mennesker, med familier og som besidder solide jobs, der spænder fra Direktøren, Premierløjtnanten, Gymnasie læren samt den selvstændige IT konsulent og alt der imellem. Det var en direkte nedskydning af mine fordomme og vil nok også være for alle andre, som i forvejen ikke kender til figurkrigs spil.

Det skulle også gå op for mig den komne tid at idéen med figurerne ”som netop virkede så nørdet for mig” netop er det som giver det dybe og dynamiske spil jeg søgte.

Jeg spiller i dag Flames of war af flere grunde. Men rent spilteknisk virker Flames of war for mig utrolig autentisk og spændende samt det har en dynamik og en dybde som gør, at ikke to spil virker ens. Ydermere virker spillet fremtidssikrede af de næsten uendelige muligheder som spillet giver. Spillet er populært i stort set alle dele af verden, og det mærkes tydeligt ud fra de support og guidens som findes på nettet. Spillet er af historisk art hvilket gør at figurerne ikke udfaser, uanset hvilken ændringer eller version af regler der spilles, Samtidig giver det historiske aspekt nogle spændende samtaler over og på tværs af borderene. Men vigtigst, det et spil som ingen kan vinde forhånd uanset hvor dygtig man er. Og det ses hyppigt at et spil kan vendes til ens fordel, selv når det ser sværest ud, det gør spillet spændende hele vejen igennem.

3.       Hvilken land/hær har jeg valgt og hvorfor

Jeg har valgt at spille som Tyskland. Dette valg startede rent praktisk, da Flames of war hovedsagligt spilles i 2 Verdenskrig Europa. Tyskland er her repræsenteret på alle fronter, og derved i samtlige bøger der bruges i spillet.

Valget af Company type, som der spilles med, har jeg været godt rundt. Det skal siges at en stor del af spillet for mig, er at sammensætte company lister, altså sammensætningen af enheder der spilles med, ud fra de utallige muligheder spillet giver.

Efter en større runde af div. Infanteri, Mech, og panzer lister, har jeg for nyligt fundet at en Tysk Grenadier company liste som jeg er ved at fintune, så den kommer til at passe, til min strategiske forståelse og spille stil.

4.       Hvis jeg kigger tilbage på nogle af mine første spil i forhold til nogle af de seneste, hvilken forskel kan jeg se.

Mine første spil i Flames of war, var fra min side ikke særligt sammenhængene. Spillet i sig selv viste sig at være langt dybere og krævet større forståelse for strategi, planlægning, sammenhæng i din company liste samt spilforståelse for at kunne give din modstander den mindste form for modstand.

Nu her ca. ½ år efter, kan jeg stadig stille spørgsmål om reglerne under selve spillet. Men forskellen rent spilmæssigt, så afgøres slaget nu ud fra de enten rigtige eller forkerte beslutninger som tages både før og under spillet, hvilket selvfølgelig giver en helt anden spiloplevelse.

5.       Føler jeg sammenhæng mellem spillet og reglerne i spillet

Det klart sværeste i spillet er reglerne, og spillet har en flad indlæringskurve. Men efterhånden kommer man efter det og den strategiske spilforståelse begynder herefter at kunne dyrkes.

Regelbogen beskriver rigtig godt hvorfor f.eks. en bestemt regel er formet som den er, altid set ud fra en autentisk forklaring som drager sammenligninger med faktiske hændelser. Det er bestemt med til at give en god spiloplevelse og gør at hændelser i spillet visualiseres og giver derved spillet en autentisk tilgang.

Spillet har en god balance i detaljegraden, det er utrolig dybt og mulighederne virker nærmest uendelige og samtidig kan et spil alligevel afgøres på mellem 2 – 4 timer.

6.       Jeg har deltaget i en turnering og har spillet en del spil i AFKS, Er der forskel på hvordan der spilles, det ene kontra det andet sted.

Jeg har fået et glimt af indblik i hvordan Flames of war spilles i andre klubber, og noget overraskende ses der faktisk en forskel i både, spilteknik, hvordan spillet tænkes og hvordan enkelte regler fortolkes. Hvilket er noget overraskende.

Rent spilteknisk set ud fra AFKS kontra andre klubber, syntes AFKS at spille noget mere aggressivt, det ses ved at enheder der placeres på bordet, bliver sat præcist og med en plan, som der køres direkte efter. Anderledes oplevelse havde jeg med de modstandere jeg mødte fra andre klubber, som syntes at spille mere efter, hvordan spillet former sig, og syntes at vinde spillet ved at være omstillingsparat og forandringsvillig. Begge metoder skal selvfølgelig ses som en farvet og kantet fortolkning fra min side, og hvilken metode der er den mest rigtige kan jeg ikke svare på. Jeg vil dog mene det er af betydning, af den enkelte spillers personlighed.

7.       Hvordan var det at være med til en turnering.

At være med til en turnering i Flames of war, med kun ½ års erfaring i figurkrigsspil, startede med blandet forventninger. Men viste sig at være en rigtig god oplevelse, hvor igen fordomme omkring hvem der spiller figurkrigs spil blev malet til jorden.

Rent spilmæssigt blev det to spændende men også lidt hårde dage, da man som nybegynder blev sat noget på prøve. Jeg blev dog overraskede over at kunne følge bedre med end jeg havde forventede, dog med lidt kiksere her og der men det følger jo med.

Man blev mødt at både flinke og spændende mennesker, som turneringen også bar præg af. Både set up, forplejningen samt det sociale aspekt var af god klasse og Jeg kan kun håbe flere vil melde sig til næste gang.

Selve turneringen bære også præg af, at det er engageret mennesker som ønsker at klubberne i mellem skal stifte bedre bekendtskab og sammen arbejde for at opretholde og være med til at udvide Flames of war i Danmark.

8.       Nu når jeg har spillet Flames of war, hvad syntes jeg så om Figurkrigsspil generelt, altså som hobby med at skulle samle figurer, male dem og bygge hære op, med dem som man spiller med.

Figurkrigs spil har helt klart vakt min interesse, men skal ses mod de historiske spil. Jeg har fået et andet syn på hvem der spiller figurkrigs spil, og respekt for de evner det kræver at blive dygtig.

Det nørdet aspekt i figurspil, ses fra min side nu mere som positivt, nemlig at det kræver indlevelse, engagement, tilstedeværelse og strategisk forståelse, ej at foglemme en vis form for social aspekt.

At male figurere er min akilleshæl, det vækker desværre ikke min interesse, og kommer nok aldrig til det. Jeg ved at det er en del af figur spil kulturen, nok også det mest omtalt spørger man udefra. Men jeg ville personligt gerne haft muligheden for at kunne købe færdige malet enheder i en butik. Jeg har selvfølgelig stor forståelse for folk som spiller fantasy osv. Men 2 verdenskrig enheder ser nu ud som de gør.

Jeg har desværre nok også en ide om at netop maler delen i figurspil, skræmmer rigtig mange væk fra at prøve.

(Man kan dog sig til nymalet figurere i udlandet, samt købt figurere brugte uden problemer)

At forme company lister, er blevet en stor del af min oplevelse af spillet, en genial måde at inddrage spilleren på, og er med til at give spiloplevelsen uanede muligheder.

Flames of war giver altid en god anledning til mange gode snakke og sjove diskussioner, altid med et smil på læben. Vi er her jo for at have en god oplevelse.

 


Kategori: Nyheder

Kommentarer

Der er ingen kommentarer til dette indlæg

Skriv en kommentar

:

CAPTCHA Image