Nye indlæg

Hit the beach i Afks.

03-01-2014

Morten (Nightbringer) og jeg skulle have vores klassiske jule slag, vi havde på forhånd aftalt HTB, da vi i AFKS vil starter 2014 med en D-day periode. Vi havde fået fat i missionen, fra BF Normandy hæft, som de udgav har for ikke så lang tid siden. Desværre er missionen egentlig ret dårligt beskrevet, og de lister der er i den, er til E&S og ikke AW. Nå det skulle ikke afskrække os, Morten havde allerede lavet et Assault Company (1st I.D.) men jeg måtte i gang igen, men en liste fra AW endte med Festungskompanie (Normandy) (Omaha) (352.). Vores lister kan ses her.

Mortens Assault Company (1st I.D.)

Steens Festungskompanie (Normandy) (Omaha) (352.)

Listeren i AW er meget anderledes end de var i E&S, så det var lidt svært at gennemskue hvad der var godt og hvad der var skidt, der er kommet meget AA med. Samtlige MG bunkers m.m. er vist nu blevet til Nests, som gør dem væsentligt nemmer at ødelægge, men som bunkers var de jo næsten også usårlige.

Vi satte objektiver op, og så startede sæt dine ”Wiederstandnest nr. I og nr. II op” legen, hold da op det tager tid, samtidig skulle jeg finde plads til Barbed Wire Entanglement, Trench Line og diverse Nests inden for radius af mine toWiederstandnest, slet ikke nemt. Nå da det hele var sat op kunne vi endelig komme i gang.

De allierede tager allerede fra starten af turen, et af mine få MG temas ud med bombardement, dette skulle vise sig at være gennemgående tema igennem hele spillet, jeg mistede 1-2 MG teams hver tur, så i tur 5 havde jeg kun min 2iC tilbage nede ved Wiederstandnest nr. I, der hvor Morten havde hans hovedangreb.

"Sie kommen":

 

Mortens tropper kommer i land, og det viser sig ret hurtigt, at de er Nest bare dør til direkte morter ild, det havde jeg ikke lige set. Efter få ture er alle mine MG Nest væk. Heldigvis fanges Mortens tropper i Barbed Wire Entanglement, og de bliver meget effektivt pinned af mine Morter Nest, som ligger så langt tilbage at de ikke kan ødelægges af direkte morter ild. Alle mine MG teams er efter få ture døde ved Wiederstandnest nr. I, incl. min CO, så 2iC må rykke over åben mark, for at kommer frem det lykkedes mod alle ods.

2iC når frem og overtager kommandoen af Wiederstandnest nr. I …. alle er døde!

DD tanks kommer rullende frem over stranden, men to drukner i bølgeren, en ødelægges til min 50 mm bunker ved Wiederstandnest nr. 1, en anden ender med at være bailede ud resten af spillet. Pga. de mange tropper ved Wiederstandnest nr. I kan DD tanks ikke rigtig skyde eller komme frem, før der ryddes op i alle de Barbed Wire Entanglement og Minefields dette tager sin tid, samtidig med at jeg endelig får min Füsilier Platoon ind fra reserven, de når frem og kan yde ild support til 2iC ved Wiederstandnest nr. I. Morten forsøger flere assault men de slås alle tilbage.

Et angreb er ved at tage form ved Wiederstandnest nr. I

Den overlevende DD tanks forsøger at køre op gennem ingenmandsland mellem Wiederstandnest nr. I og nr. II men fanges af 50 mm skud i siden, og tages efterfølgende ud i et assault af min Füsilier Platoon.

Tuerne er ved at løbe ud for Morten, som tager en platoon ind ved Wiederstandnest nr. II. Igen ryger de Nest stort set med det samme til 60mm og 80mm direkte morter ild, men igen, løber tropperne fast i Barbed Wire Entanglement og Minefields. Jeg sætter mine Ost Grenadier Platoon ind fra reserven for at støtte Wiederstandnest nr. II, men de bliver slagtet til NGFS og 105mm, men hvad kan man forvente sig til 85 points.

Wiederstandnest nr. II, som Morten meget klogelig valgte at ignorere her i starten. Men som senere ikke kunne tages, selv om alle deres MG teams var døde til NGFS og 105mm.

Det hele ender med et overvældende tysk sejer. Syntes at HTB er en lidt underlig og små kedelig mission, specielt som forsvarer hvor man egentlig ikke skal meget andet, end sørger for at sætte sine ”Obstacles” rigtigt op, inden spillet starter, unde selve spillet kan man ikke så meget, andet end at sørge for at slå godt - syntes missionen virker rigtig sværd for angriberen. 12 ture virker af meget, men der skal også bruges mange ture til de Obstacles, og sætter forsvareren den med mellemrum tager de hver mere end en tur at fjerne. Med HTB, skal man også huske tid, det tager noget tid, at sætte det hele op, så det er nok ikke en mission til en alm. klub dag.


Kommentarer

Der er ingen kommentarer til dette indlæg

Skriv en kommentar

:

CAPTCHA Image