Nye indlæg

Horisont V

09-12-2013

Horisont V

Så oprundede en af årets store begivenheder; Horisont i Silkeborg. Og da jeg ikke kunne tage mig sammen til at tage af sted sidste år, var der sparet op til til en ekstra gang gøgl i år. For dem af jer som ikke har været på Horisont, så er det ikke en turnering, men en tag-med-og vis kongres, hvor man prøver nye og gamle spil. En ven og jeg selv havde tilmeldt Dystopia Wars. Fredagen gik med at køre derover, stille op, snakke, og spise en sen suppe. Lørdag er den store dag med masser af spil. Søndagen er til nedpakning, et let spil eller to, og så hjemrejse.

Efter morgenmaden gik spillene i gang.

Vi havde forberedt et spil Dystopia Wars med land- og luftflåder, med vægten på det første. Britannia var repræsenteret med modellerne fra Britannia's grundpakke, plus nogle Hawk, og Doncaster bombefly. Preusserne med nogle standardmodeller, plus en Metzger robot, nogle Pflicht Class Scoutships, Ritter class APC'ere og nogle skandinaviske robotter. Generelt er folk vilde med figurerne, og lidt mere forbeholdne overfor reglerne; de eksploderende terninger, sammen med ikke mindst spilkortene, kan godt give et vist tilfældigt spil. Det passer mit temperament fortrinligt, men er altså ikke for alle.

Lørdag fik jeg også lejlighed til at prøve Infinity. Det er et spil vi spiller i Amager Figurkrigsspilsklub, men det er første gang jeg prøvede det. Infinity er hard sci-fi, med masser af options og fede dynamiske figurer. Det er you-go-I-go, med reaktion i modstanderens tur – med den finesse at spillerne reagerer samtidigt med et modstående terningkast. En anden speciel regel er at du har et antal aktiveringer lig med antal enheder plus en; men frit kan bruge dem; f.eks. på din superheltinde (m/k). Det skal man altså lige vænne sig til.

Min modstander og jeg selv fik en lille styrke hver på fire-fem mand hver. Jeg havde en slags inkvisitor der havde den finesse at han var god når han reagerede, men svag når han agerede. Min officer var en superkvinde der kunne gøre sig selv 'usynlig', og kunne lægge miner. Disse to prøvede jeg at bruge til at 'forankre' min venstre flanke, mens jeg så ville gå frem på højre flanke. Den plan overlevede ikke mødet med fjenden, som gik frem med hans to superhelte på min højre flanke. Den første ildkamp skete da en af mine modstandere hoppede op på en kasse, og skød efter min 'inkvisitor' – og fik en kugle mellem øjnene. Derefter rullede jeg hans venstre flanke op med en række heldige terningerul. Som sci-fi spil har Infitiny en masse muligheder; hacking, droner, røg, camouflage og andet sci-fi – og det virker som om at de har styr på spilmekanismerne.

 

Dagens andet store spil var Star Trek Attack Wing. Det ligner lidt Star Wars, men i stedet for flere små skibe har du kun nogle få store skibe til rådighed. Du kan enten spille Føderationen, Kligon, Romulan eller Dominion. Du tager et skib, vælger enten en kendt kaptajn fra Tv-serien, (eller en helt ukendt generisk kaptajn), og udstyrer dit skib med besætningsmedlemmer, race-specifikke opgraderinger som våben og boarding parties. Hver race har nogle snydetricks som f.eks. cloaking, eller proton torpedoer der kan skyde bagud. Spillerne giver ordre ved hjælp af et lille hjul, som de derefter lægger på bordet med bagsiden opad samtidigt. Du drejer ved hjælp af nogle nogle kurver som du lægger foran basen på dit rumskib. Manøvremulighederne skifter fra skib til skib; nogle er bedre til at dreje skarpt, andre kan flyve hurtigt, eller lave en Immelmann.

Jeg synes at Star Trek Attack Wing fanger stemningen af serien meget godt. Figurerne er dog ikke særligt kønne, og vil have godt af noget maling.

 

Efter en nats søvn blev det søndag. Vi pakkede Dystopia Wars sammen, men der blev heldigvis også tid til et lille spil. Det jeg var tilskuer til var Claus der viste 'It is Warm Work - Age of Sail Naval Rules' som dækekr perioden 1740-1815. Claus havde selvbygget nogle flotte træskibe op fra bunden – meget imponerende. Reglerne så robuste ud, med fokus på at flytte skibene, affyre kanoner og borde modstanderen. Reglerne for flytning tog hensyn vind. I reglerne for kanoner var det en fordel hvis du kunne bag om fjenden og give ham en bredside ind af agter. Den ene af spillerne var bedst til at bringe sine skibe i stilling; men takket værd nogle uforskammet heldige terningeslag, var det kamp til stregen.

Efter dette spil var det tid at vende hjem; rigere på både figurer (jeg har købt en sækfuld af terræn fra Pardulon Miniatures til mit sci-fi borgd) og oplevelser. Desværre er der et helt år tuil næste Horisont.

Den fulde rapport kan læses her:


Kommentarer

Der er ingen kommentarer til dette indlæg

Skriv en kommentar

:

CAPTCHA Image