Thailand 2012 / Familien i Thailand / Slowboat til Laos

Slowboat til Laos

19.6 - 20.6 - Turen til Laos

Efter en super spændende dag i Myanmar er det tid til at forlade Thailand og drage mod Laos. Turen foregik med bil fra Chiang Rai til Chiang Khong, hvor vi forlod Thailand for derefter at krydse Mekong floden i en lille pram og derefter entre Laos. Endnu engang en masse burekrauti ved grænsen - og da Laos tilsyneladende ikke er helt så on-line som Thailand var det endnu besværligere denne gang! Men, men det blev også klaret hvorefter vi skulle køre to gange 3 min. i små pickup biler for endelig at kunne komme ombord på "vores" slowboat - ikke "to China" men "to Lao". Første dag tog turen 7 timer og Louise fik skrevet dagbog, som gengives her:

Uddrag fra Louises dagbog:

Vi var opppe lidt før 6 næste morgen vi skulle jo ind og synge for far, da vi havde sunget og givet ham gaver (kort, Liverpool cover till hans nye telefon og en træ løve) gik vi ned for at spise morgenmad kl 6.05 Jeg havde seriøst lyst til at brække mig, jeg er træt af æg og blødt hvidt toasbrød og så var det varm morgenmad iderkkkkk… Så jeg spiste fright rice kl 6.10 om morgen jeg var ved at dø!!! Når men vi blev 6.45 af en ikke talene engelsk mand!! Han begyndte så at køre men så ringede hans telefon og så lavede han en u vening for at køre tilbage til hotellet, det viste sig at dem fra hotellet havde gjort rent på værelserne og så havde de fundet Sebs hlaskæde og Susannahs baterier og så havde de ringet til ham manden og fået ham til at køre tilbage for at give os de ting og så undskyldte han oven i købet!! De er godt nok venlige!! Så kørte han afsted til et bådsted hvor vi skulle have tjekket vores pas og så skulle vi med en båd over til den anden side af Mekong floden Laos hvor vi skulle skrive en hel masse papirer og have tjekket vores pas igen!!! Da vi enlig var færdig med det kørte en ny mand os til et kontor hvor vi skulle vente i 20 min. der fik vi bland andet bestilt en nat på et hotel i den by vi skal overnatte iaften!!! Så kørte han os og en hel masse andre hen til et andet sted v´hvor vi også skulle vente lidt. De andre der er med er nogle være øl, vin og spiritus drikkere! Vi fik købt sandwich, vand, chips, kiks og cola til turen som er på 7 timer uden noget rigtig mad sagde manden i hvert fald!! Men da vi så kom ombord på båden viste det sig at mand sagtens kunne købe vand, nudler, chpis osv. det var bare lidt dyre en normalt. Så var det ellers i gang med turen!! Jeg tror der bor en hel familie på båden og styrer baren osv. Moren som styre baren sammen med hendes omkring 14 årige datter går med en baby på maven!! Nu er der gået 6 timer og de ”andre der var med” er alleredet blevet meget fulde med både vin, øl og srut både i colaen og alene! Mig og Seb fik en nudel suppe hver så nu er vi blevet bedre!! Så når vi ankommer må vi holde lidt mer af fars fødsledag!!

Det var en lang men også MEGEt flot og spændende dag på Mekong. Ved ankomsten til Pak Beng var alle trætte og vi var meget glade for at have arrangeret overnatning - et glimrende guest-house med en restaurant med forrygende udsigt over Mekong! Her fejrede vi det sidste af Arnes fødelsdag. Desværre var Sebastian ikke på toppen (hovedpine/ondt i maven) så aftenenen blev ikke så lang.

Næste dag var vi tidligt oppe til morgenmad, som blev indtaget fra terrassen med den forrygende udsigt over Mekong floden! Vi købte også et par portioner fried-rice og et par sandwich med til dagens tur, som denne gang var på ca. 8 timer. Endnu en utrolig flot sejltur gennem en utrolig smuk natur, men som Susannah sagde; "Det jo egentlig set på de første par timer - så det behøver måske ikke at vare 15 timer"! Problemet var at båden var totalt fyldt, hvilket betød at der var MEGET lidt plads - på anden dagen var der ingen af os der kunne få benene ned mellem vores sæder og de foranstående sæder, hvilket medførte mange og pudsige siddestillinger!

Vi er nu ankommet til Luang Phrabang - og det første indtryk af byen er utrolig positivt - vi glæder os meget til at se mere af byen de næste par dag, på gåben og på cykel.

Se billeder fra første dagen af vores slow-boat tur her!

Hilsen Lone

PS Jeg har spottet et posthus, så mon ikke det er helt på sin plads at gå amok på markedet og få sendt turens første pakke hjem???

Susannah Keller Finn | Dublin 2 - Ireland | Tlf.: +353877918605 | susannah.kellerfinn@gmail.com