Indonesien 2014 / Indonesien / Lombok

Lombok

Mandag d. 7.7.2014 – fredag d. 11.7.2014

Efter en hurtig frokost var vi klar ved molen til, hvad der viste sig at være en fantastisk tur i en meget lille speedbåd, indeholde os fem, al vores bagage og tre lokale fyre. Det tog omkring 15 minutter at komme til Lombok hvor vi blev samlet op af en bil og kørt ca. 35 min til Sengigi. Her viste det sig endnu engang at vi er født under en heldig stjerne – den ene pool-bunglow vi havde booket var ikke ledig så fik i stedet en pool-familiebungalow! Det betød at vi i stedet for at have to hytter med dobbeltsenge plus en opredning havde to hytter med i alt tre dobbeltsenge – luksus! Fantastisk hyggeligt sted, dejlige hytter med bar og morgenmadsrestaurant på stranden. Vores familiebungalow har udgang til en fin pool på den ene side og til haven der støder op til stranden på den anden side. Super søde folk der har stedet – ikke særlig godt engelsk men vi klarer det med tegn og fagter.

Første dag stod på badning i havet – fantastisk oplevelse, vandet er helt vildt, Vesterhavet kan godt pakke sammen. Man bliver kastet rundt i bølgerne og smidt op af stranden for derefter at bliver trukket henover det sorte grove vulkanske sand. Fantastisk sjovt – alle var i vandet i flere timer. Aftensmaden fik vi på en restaurant lidt oppe ad stranden.

Dag to var endnu engang hjemmehygge med masser af badning. Efter solnedgang fra ”vores” strand er en helt fantastisk oplevelse – i helt klart vejr kan man se den går ned bag bjergene på Bali. Efter cocktail og solnedgang gik vi langs stranden ind til Sengigi by – en rigtig fin tur, som dog endte i nærmest totalt mørke, så heldigt jeg havde en pandelampe i tasken. Efter lidt forgæves leden efter Mr. Olec, som skulle have vores bådbilletter til Bali, opgav vi og besluttede at købe andre billetter dagen efter. I stedet fandt vi en fantastisk lækker restaurant, anbefalet af Joanna på Marta. Her fik vi den lækreste middag nogen af os har fået i flere år – det var rigtig gourmet – en super oplevelse, i sær da alle var så begejstrede for maden. Det var feriens dyreste middag: knap 500 kr!!

Onsdag morgen gik Arne og jeg igen til Sengigi og nu lykkedes det os at få købt billetter til Bali – en OK pris. Resten af dagen var fri afslapning.

Dag fire havde vi lavet en aftale med en lokal fyr som ville tage os på en heldagstur i hans bil. Rigtig fin tur, hvor vi startede på et lokalt Pottery – der blev lavet nogle fantastiske lerkrukker (og masser af andre lerprodukter). Mega ærgerligt at vi ikke kunne tage et par af kæmpe krukkerne med hjem i rygsækken. Herefter besøgte vi en landsby, hvor alle kvinder væver. Meget interessant at se –  selvfølgelig sluttede turen i en butik hvor man kunne købe de hjemmeproducerede varer. Vi ville jo gerne støtte en lokal produktion men varerne var ekstremt dyre – ikke i forhold til hvor lang tid det tager at producere men klart i forhold til vores pengepung. Tredje og fjerde stop var ved nogle fantastisk flotte vandfald og ved et meget smukt og fredeligt hinduistisk tempel.

Alt i alt en rigtig god tur – det mest spændende var næsten køreturen i sig selv, syd og midt Lombok med masser af rismarker/terrasser og andre afgrøder samt snakken med vores chauffør, som rigtig gerne ville fortælle. Turen foregik dagen efter præsidentvalget i Lombok, så vi fik også et par politiske snakke. Indonesien er verdens tredje største demokrati – valget stod mellem en militærmand og en økonomimand – og chaufføren fortalte at det ikke var helt ufarligt at ytre sig politisk.

Herefter er det farvel til Lombok og Jo Je bungalows og afsted til Bali. Fantastisk oplevelse – Lombok er klart et sted der kan både anbefales og genbesøges.
Susannah Keller Finn | Dublin 2 - Ireland | Tlf.: +353877918605 | susannah.kellerfinn@gmail.com